Viktor Hygoi, gjithëkohësia e një kumtimi
Nga : Albert VATAJ
Ai lindi më 26 shkurt të vitit 1802, plot 210 vjet nga tash.
Franca priste atë që do të prekte zenitin si poet, dramaturg, novelist, eseist,
artist vizual, burrë shteti,Viktor Hygoin. Dashtazi, aktivistin e zellshëm të
të drejtave dhe lirive të njeriut.Përpos të gjithash ishte ati i romantizmit,
si dhe një figurë dominuese në letërsinë franceze të shekullit XIX. Ishte dhe
mbeti një shëmbëllesë e një penelate tragjike me sharm humaniteti. Në galerinë
e veprës, përcjellim kjartësisht si figurë qendrore njeriun e mitizuar në
Sizif. Ngarëndja për të rrëmuar mes rrënojave të kohës, e për të ç’burgosur së
andejmi gologotën e mundimshme të njeriut që gjen tek sekush vetveten, e beh
atë gjithnjë mes rrëfimtarëve ngadhnjyes. Tipat, karakteret, figura,episode,
etapat, datimet dhe rëndiet historike, janë jo vetëm lënda e parë e asaj
përmendore shtatlartë, por edhe brumi i një doktrine që me romantizmin dhe me
emrin
e Viktor Hygoit, kërkuan dhe përftuan përjetësinë. Edhe sot
ndërsa matim kohësinë tone, në këtë turravrap të çmendur përnga zdiseku,
përgjojmë pa shumë qëmtesë,praninë mes nesh të personazheve që skaliti mendja,
zemra dhe pena e një prej shkrimtarëve më të rëndësishëm të shkullit XIX. Në
këtë 210-vjetor të lindjes së Viktor Hygoit, pakkush ka mbetur jashtë asaj bote
ngjethëse. Kurrkush nuk bitisi atë realitet cingëritës, atë univers ku hovtë
një mllef dhe si një llavë flatëron gjithëkohësinë e gjëmimeve të brenshme të
çdo shpirti. E gjithë kjo për ti dhënë përmasat e qiellit vullnesës për të
drejtë dhe liri, dinjitet dhe dashuri. Vepra,
personazhet dhe
trillet e një ngulmi reargues, u bënë udhërrëfyes të rëndjes së gjatë të
një creature letrare, që do ta ngjiste shumë shpejt të zotin e saj në fronin e
famës. Gjithëkjo ka në thelb njeriun, atë brenda dhe jashtë nesh, atë më
fatkeqin në kohësinë e vet.
Hygo e trajton njeriun në një mënyrë të tjetërsojtë nga sa e
kishin mëtuar dhë qenë rrekur mbamëndjet kohore letrare. Veçmas kur gjen shteg
dhe depërton në brendinë e tij të mistershme, mëdyshjet që ka njeriu rreth
zgjedhjeve në jetë, konfliktin që gjallon në vetëdije, dhe metamorfoza që e
përndjek në të gjithë hapat në të gjallë.Ai sheh anën vlertë të qënies,
qëllimshëm për të nxjerrë që andej të virtytshmin.Nuk resht së lartësuari
shpirtin dhe dhimbjen, ndërgjegjes i jep kahje hyjnore duke e naltësuar dhe
himnizuar këtë krijesë si gjithnjë të njëmendtë në mirësi. Sipas shkrimtarit
njeri mund të bëhet i madh, i urtë, i dobishëm për shoqërinë, pavarësisht sesi
ka qenë ai më parë. Ai depërton më në thellësi, ndoshta shumë më shumë se
kishte mbërritur dikush, kur kungon atë ndërmëndje se “Xhelati kur përdor
hekurin e skuqur, digjet pak edhe vetë, por kjo nuk i bën asnjë përshtypje.
Ngaqë tjetri vuan më shumë, vuajtja jote s’të duket asgjë. Kur sheh sesi
përpëlitet ai që torturohet për vdekje, të pushon menjëherë çdo dhimbje. Dëmto
sa të mundesh, pa le të bëhet ç’të bëhet. Kur u bëni njerëzve keq, ju merrni
përsipër një farë përgjegjësie. Duke vënë tjetrin në rrezik, ju vini edhe jetën
tuaj në rrezik, sepse rrjedha e ngjarjeve mund t’iu përmbysë pa pandehur edhe
ju. Por kjo nuk e ndalon njeriun që është me të vërtetë i keq. Vuajtjet e
njerëzve janë gëzim për të. Ai dëfren kur sheh tjetrin që sfilitet. Vuajtjet e
ngazëllejnë pa masë. Atij i këndon zemra kur sheh tortura. Ambicie, lakmi janë
fjalë që duan të thonë se dikush flijohet për të kënaqur tjetrin. Sa gjë e
trishtuar: edhe vetë shpresa mund të ketë një kuptim të mbrapshtë. Të kesh mëri
dikë, do të thotë t’i duash të keqen. Pse jo të mirën? Mos vallë sepse vullneti ynë priret më shumë nga e
keqja? Një nga detyrat më të rënda për njeriun e drejtë, është të shkulë vazhdimisht
nga shpirti i tij një keqdashje që mezi duket. Pothuajse të gjitha dëshirat
tona, po t’i këqyrësh hollë përmbajnë diçka që do na vinte turp t’i
rrëfenim.Por keqbërësi i përsosur, mendon Hygo, dhe në botë ka vërtetë një
përsosmëri të fëlliqur, ndjek këtë rregull: Sa më keq për të tjerët, aq më mirë
për mua.Ndërgjegjja e tij është një guvë e errët .Viktor Hygo krijoi novela dhe
poema, të cilat përfshinin çështje të nalta dhe vorbulluese, ato politike dhe
filozofike të historisë së asokohëshme. I trajtoi ato me një stil të lartë dhe finesë, dritëpamësi dhe fundament,
nuk është aspak i mërzitshëm edhe pse shpesh ndalet në detaje që dlirin
dyshimin në trill dhe mishërojnë çdo çast me shkëlqimin e vet të ngrysët dhe
trishtimin pikëllues.Gjithmonë në këtë lojë ligjëruese, ka ndopak andje dhe hir
për tu përfshirë,gjithëpoaq, ke diçka për të reflektuar mbi atë që trajton me
aq mjeshteri Viktor Hygoi. Mjafton vetem një sentencë që ka fuqinë e një
bërthame shpërthimi brendie, që të ngas me forcën dhe magjinë e një Circe dhe
të përfshijë në vorbullën e përjetimit. Për formësimin e një botëkuptimi
letrar, përvoja me kryeveprat e shkrimtarit të madh, “Njeriu që qesh”,
“Katedralja e Parisit” dhe “Të mjerët”, është kryekëput një ndikesë për nga
përfundimet dalldisëse, të cilat lënë në gjurmën e kohës dhe në përcjelljen
kundruese, gjurmë që drithërojnë. Gjithsesi këto tre vepra,dhe jo vetëm, ishin
njëkohësisht dhe pasaporta ndërkombëtare e Hygoit. Mbeten sakaq emblematike për
galerinë e shkrimtarit. Njëherash janë realitete letrare që paraprijnë në yshtjen e stuhishme drejt kreut këtë penë.
Kohësia e këtyre veprave mëtoi në sentimentet e një qëmtesë kushtruese. Pas
personazheve të skalitur me daltën e këtij dimensioni të gjithmonshëm letrar,
asohere kur u botuan, sefte, në të tashmen e kohës, kur erdhën në shqip dhe u
bënë yshtje e netëve pagjumë, në të sotmen e përgjithkohë, mbeten të
jashtëzakonshëm. Kuazimodo, Guinpleni dhe Gavroshi janë të gjithëkohshëm. Kumti
i tyre ishte, është dhe mbetet në kohësinë e gjithë shtresime shoqërore, një
shkundje nga themelet, një ndërmëndje shoqërore që udhëton dhe jeton me
elemnetin thelbësor të ekzostencës, njeriun, asohere, tash e në të
përgjithmonshmen. Manteli që veshi këto personazhe është reja e zezë që noton
edhe në qiejt modern, duke gërmushur me nervin e hakërrisë paqen e rrejshme
sociale,patosin dhe shtrirjen jargavitëse ndjesore.Gjithëpoaq , Viktor Hygo
është konsideruar si nderi i letërsisë franceze dhe ka arritur majat e saj. Ai
u vlerësua në radhe të parë si poet, por edhe këtu ai i theu rregullat
kryesore, thelbësore, në të cilat bazohej letërsia franceze e askohëshme.Stili
i tij epik dhe lirika janë të paarritshme.
Ai diti të qëndronte larg nga modelet melankolike dhe të vetmuara që karakterizonin
poetet e kohës, duke ditur të pranoje peripecitë, jo gjithmonë të lumtura, për
ti bere eksperienca thelbësore dhe të mbledhi vlerat dhe sfumaturat e shpirtit
human.Kreatura shkrimore dhe padyshim thellësisht ndjesore, arritën të mbulonin
të gjitha gjinitë letrare, nga lirika, tek tragjedia, tek zakonet, tek satira
politike, tek romani historik e social, duke ngjallur një lloj njëmëndësie të
patjetërt evropiane.Në kacarritjet drejt apogjeut të shkrimtarit, nga shumësia
e faqeve që mëtojnë atë dhe veprën lexojmë se: Më 1827 do të merrte jetë një
prej regëtimeve tekstshkruese të allasojta. Në këtë sprovë Hygoi orvatet të
shtjellojë dramën historike për teatrin Kromuell, vepër e cila u konsiderua si
manifestimi i teorive të reja romantike. Më 1843 mbytet e bija Leopoldinë dhe
bashkëshorti i saj, lajm me të cilin shkrimtari u njoh nëpërmjet gazetës Siecle (Shekulli). Kjo
humbje dhe rrëzimi me “I Burgravi”-n 1845,
u zymëtia që do ta mbanin qiellin e tij letrar për dhjetë vjet në natë
ferri.
Më 1848 Hygo e sheh veten si deputet në Asamblenë Konstitutive. Grushti
i shtetit më 1851 do të kurorëzonte në pushtet Napoleonin e III duke e vënë
këtë në një pozitë duale. Lekundjet në politikë dhe qëmtesat oponente, nga
njëra anë,reagimet që mbartnin zemëratë për regjimin, nga kahu tjetër, e detyruan
të arratiset në ishullin Guernsey, ku jetoi me vragën e mërgimtarit 15 vjet.
Këto vite i dhanë Hygoit statusin e babait të atdheut në mërgim. Sakaq kyçet
një etapë me kontraste të forta për tu hapur një tjetër, e cila merret me
formësimin e figurës së tij mitike,si poet dhe në të mëvonshmen, dorzania në
traditën historike letrare. Sakaq është në fillesat e saj rëndia drejt famës, e
cila ndiqet kronologjikisht me satirën “Napoleoni i vogël”, (1852),
“Ndeshkimet” (1853) në vargje, për të vijuar me ndikesat humanitare te
“Mendimet” (1856) dhe me “ Legjenda e shekujve”. Në këtë Viktor Hygo përshkoi
mespërmes historinë e njerëzimit nga gjeneza deri në shekullin e XIX,
trepjesësh që u mundësua për publikun, respektivisht (1859-1877-1883). Në këtë
të gjallë të tij përplot vrull letrar dhe kumteve shpërthyese do të merrni jetë
kryeveprat e përbotshme “Të mjerët”
(1862), “Punëtorët e detit” (1866), dhe “Njeriu që qesh” (1863). Këto kapërthime në lartësitë e krijimit do të
përziheshin me një radhë fatesh të kopra që i krizën zemrën.Romantizmi, rrymë
letrarë që ushqeu me vetveten, Hygoi, ishte një lëvizje komplekse shpirtërore
dhe kulturore që prodhoi një rinovim të thelle në letërsi, në art dhe në
mendim, në politike dhe në zakone. Ishte në kryeherën e vet, një vullnesë për
të ndryshuar, një rrjeshtim i zëshëm për të dëshmuar dhe për të mëtuar vetvetes
dhe botës, kjartazi, gjithëkohësisë, të drejtën për të rendur gjithnjë përpara,
për njeriun, brenda, thellë brenda tijë. Romantizmi u zhvillua nga ai mutacion
i shijeve dhe i ndjeshmërisë që u verifikua në Evropë në fund të shekullit të
XVII, erdhi si domosdo dhe orakull.Mes poeteve të rinj të përfshire në rrymën e
romantizmit spikaste Viktor Hygo, që atëherë ishte 25 vjeç.
Në publikimet e
tija lirike, diçka rreth 50 mije vargje, manifestohet Hygoi i rinisë dhe i
theksimit të romantizmit, idhull i gjeneratës së re në vargjet e tij shpreh
brendësinë e shpirtit. Kumti i Hygoit shfaqet në mënyrën e trajtimit të
materialit historik konkret. Ai bëhet mbrojtës i madh i të drejtave të njerëzve
dhe shpreh “revoltën e shpirtit” për shtypjen e padurueshme të popullit të thjeshte. Hygoi kjo ajkë e këtij sistemi vlerash
përfaqëson një sinteze fatesh të shekullit XIX. Krejt në mënyrë të beftë do ta
shihte veten në shtjellën e “militantëve romantikë”, të cilët grupohen për ti
dhënë shpirt drejtësisë,revolucionit. Ai ishte dhe mbeti përjetuesi dhe
kumtuesi më i pashoq i personazheve emblematike, jetëve dhe fateve të
përgjithmonshme. Ata ishin në kohën e tij, në të atyren, në tonën, dhe ne do ti
lejojmë të jenë të gjithkujt, jo vetëm si portrete,si personazhe, si ai, ata,
ato që kemi njohur, nga Guimplen te Gavroshi, nga Kuazimodo te Tribuleti, nga
De ate Ursusi, nga Esmeralta te Xhoziana. Kuazimodot janë dukshëm në tashmën
moderne teksa mëtojnë deri në plotësinë e personazhit që Hygoi e vendosi në
shumëkohësi. Kjo ndoshta jo dhe aq nga ndonjë yshtje prej orakulli se sa një
përkim ojnak që realitetet mveshin në të tashmen e tyne në gjithëkohësi.
Përplotëson vetëvetja e epokës hygoiane, me Gavroshin që spërkat dhe njolloj
shkëlqimin mondan të qendrave urbane dhe ngrihet në kultin e periferisë, nën
këmbët e vërshimit të një botë që ka në filozofinë e vet bërjen e maskave dhe
çjerrjen e fytyrave, në një farë qasje prej Guimpleni.Ndryshe nga pararëndës
dhe passhkues, ai nuk kishte një fat tragjik, thjeshtë jeta tek-tuk e çukiste
me rrufe kreshtën e tij të fatit, përzhitje të cilat ai nuk i fshehu,
përkundrazi i bëri limfë përmbajtësore të veprës. Mbylli sytë më 22 mars 1885
në shtëpinë e tij në paris. Trupi i tij u vendos për një natë nën Harkun e
Triumfit dhe u shoqërua nga 12 poetë. Në ceremoninë e tij të varrimit morën
pjesë persona të ardhur nga çdo cep i Francës. Ishte dhe mbeti për shumë kohë
një ceremoni lamtumire madhështore, si e meritonte Viktor Hygoi. Iku për të
mbetur jo vetëm në bibliotekë, në mëndje dhe në përjetime, por edhe në të
tashmen, si i gjithkohëshëm.
Comments
Post a Comment