Anton Çehov, rusi në panteonin e letërsisë botërore
Ky është një shkrim përshkrues i jetës dhe veprimtarisë së
shkrimtarit dhe dramaturgut të madh rus të shekullit të XIX. Në atë shfaqet
ashtu i ka qenë me gjithë madhështinë por dhe natyrën e thjeshtë njerëzore...
Nga Marian Fell*
Vitet e fundit të shekullit të nëntëmbëdhjetë ishin të
ngjyrosura për Rusinë plot me mëdyshje dhe gjithkund mbretëronte mërzia. Pika
kulmore e vitalitetit në vend, që ishte arritur gjatë luftës kundër turqve,
ishte dobësuar shumë në fillimi të viteve ’80, duke lënë pas vetes një nivel gati
të vdekur apatie, i cili zgjati derisa jeta filloi të gjallërohej sërish nga
interesi i lartë, që po ngjallte Revolucioni. Gjatë këtyre viteve tejet gri,
vendi gati i shkretë dhe qytetet e fjetura provinciale të Rusisë gati e varrosën
një fshatarësi, e cila ishte skllavëruar nga mungesat e shumta dhe varfëria e
skajshme si edhe një klasë e lartë e edukuar, që ishte e skllavëruar tashmë nga
përtacësia dhe kotësia. Shumica e “intelektualëve”, që s’kishin edhe një
mundësi të vetme shkarkimi të energjive të tyre, ishin të kënaqur ta largonin
mërzinë e tyre në shishen e vodkës dhe në lojëra të pafundme letrash; ndërsa vetëm
më idealistët në këtë atmosferë të mbytur gulçonin për ajër, duke vajtuar me
dëshpërim kundër kësaj jete, në mënyrën sesi e shihnin atë dhe duke pritur me
padurim një shpresë patetike për gëzimin e njerëzimit në “dyqind apo treqind
vitet” e ardhshme. Gjithsesi, mund të themi se kjo ishte një tragjedi e
paevitueshme e ekzistencës së tyre dhe një humor i vajtueshëm i rrethinave të
tyre, të cilat janë portretizuar me mprehtësi dhe simpati nga Anton Çehov, që
ishte ndoshta nga shkrimtarët modernë, më i dashuri në atë kohë për rusët.
Anton Çehon lindi më 17 janar të vitit 1860 në portin
Taganrog të Detit të Zi. Gjyshi i tij kishte qenë bujkrob, ndërsa i ati ishte
martuar me të bijën e një tregtari dhe ishte vendosur në Taganrog, ku gjatë viteve
të djalërisë së Antonit, ai do përpiqej me vështirësi të mbante një tregti të
pasuksesshme dhe të vogël në fushën e pajisjeve. Të riut Çehov, shpejt i është
ngulitur në kokë, mundimi i madh i familjes për të jetuar, varfëria që e kishte
pllakosur dhe ndaj ai do flasë me shumë keqardhje në vitet e para për fëmijërinë e tij dhe
punën e rëndë. Por, ndërkohë- ai ishte një qenie e bindur dhe një natyrë e mirë
dhe punonte plot gaz në lokalin e të atit, duke parë nga afër përtacët e shumtë,
që mblidheshin aty dhe rrëfenin histori tallëse, që ai pas kësaj në mëngjes do
t’i pëshpëriste në klasë duke marrë të qeshurat e shokëve të tij. Shumë ishin
gjërat e ndaluara, të cilat ai i ngjalli nga puna e tij në letërsi, që duhet
thënë se më vonë do ishin të pakorrigjueshme.
Gjyshi i tij tashmë kishte arritur që të bëhej menaxher i
një çifligu afër Taganrog, në vendin e stepës së egër të Don Cossacks dhe bash këtu,
djali i vogël do kalonte verën e tij duke gjuajtur peshq në lumë dhe duke
bredhur në fshat i bronzuar, si të ishte ndonjë jevg, apo duke mbjellë fara të
kësaj dashurie për natyrën, që ai e kishte fituar gjatë gjithë jetës së tij të
re. Mbrëmjet, atij do t’i pëlqente më shumë ti kalonte në kuzhinën e shtëpisë
së pronarit mes njerëzve punëtorë dhe fshatarëve që mblidheshin atje, ku ai vetë
merrte pjesë në lojërat e tyre dhe ulesh tok me ta duke i mahnitur të gjithë me
mprehtësinë dhe duke iu treguar vëzhgimet e tij.
Kur Çehovi ishte rreth katërmbëdhjetë vjeç, i ati lëvizi
bashkë me pjesën tjetër të familjes në Moskë, duke e lënë Antonin në Taganrog. Tashti
ndodhi që tani ai krejt i liruar nga
punët në dyqan, filloi të përparonte në shkollë në mënyrë shumë të dukshme. Në moshën
shtatëmbëdhjetëvjeçare shkroi një tragjedi të gjatë, e cila u prish menjëherë
pas shkrimit, por ku ai tregoi flakët e mençurisë, që shpejt do ta përpinin
drejt gjenisë.
Ai mbaroi shkollën e mesme në Taganrog me të gjithë nderet e
nevojshme dhe u regjistrua në Universitetin e Moskës si student i mjekësisë dhe
menjëherë u zhyt me kokë në jetën e dyfishtë si autor dhe si student, në
përpjekje edhe për të mbajtur familjén e tij që në këtë kohë po luftonte shumë
për të jetuar.
Tregimi i tij i parë u shfaq në shtypin moskovit aty nga
viti 1880 dhe pas disa vështirësish ai arriti që të sigurojë një pozicion të
përhershëm, i cili e bëri që t’i botoheshin shkrimet në disa periodikë të
vegjël, për të cilat gjatë viteve si student, derdhi me sukses disa tregime me
rradhë dhe skica mbi jetën e Rusisë me një shpejtësi gati të pabesueshme. Ai
shkroi dhe me kaq vullnet na tregon gjatë çdo hapësire minute në dhomat e tejmbushura
ku s’kishte “as dritë dhe asfare ajër”
dhe kurrë nuk harxhonte një ditë me një histori. Ai shkroi po ashtu në këtë
kohë edhe një dramë plot gjak-dhe-bubullimë, e cila është ndaluar menjëherë nga
censorët dhe fati i të cilës është krejt i panjohur, madje edhe sot e kësaj
dite.
Audienca e tij kërkonte që të qeshte për të gjitha gjërat që
shkruante, por edhe me sensin e tij të thellë të groteskut, e në fakt edhe vetë
Çehov nuk kërkonte asgjë më shumë. Historitë e tij, megjithëse shpesh
bazoheshin në tema thellësisht tragjike, janë të depërtuar nga drita dhe satira
e hollë që i kanë dhënë atij në këtë kohë- reputacionin e një humoristi të
madh. Por, megjithëkëtë, në personin e Çehovit nuk kishte kurrë buzëqeshje në
buzë, ajo ishte thjesht një nënqeshje dhe kënaqësia e tij që shpesh fshinte vuajtje,
jo rrallë sillte edhe të qeshurën e tij që shpërthente deri në lot.
Ky gjeni, që në të njëjtën kohë ishte kaq delikat dhe origjinal
në fillim u bë subjekt i kritikave të ashpra, të cilat Çehovi i ndjeu mprehtë
dhe ndaj përshkrimi i Trigorin në lidhje me “Pulëbardhën” që lidhet me gjyqet e
një autori të ri, duhet sqaruar se është vetë një vajtim i Çehovit mbi vetë fatin
e tij. Ai mbeti një armik pasionant i të gjitha gënjeshtrave dhe shtypjeve, të
cilat edhe i kumtoi në shkrimet e tij të hershme dhe me protestën kundër
konvencioneve dhe ligjeve, që ai pas kësaj i vendosi në përgjigjen e Treplieff
tek Sorin në pjesën “Pulëbardha” me fjalët: “Le
të kemi forma të reja, apo asgjë tjetër”.
Në vitin 1884, arriti të disiplinohej sepse u diplomua si
doktor në mjekësi dhe vendosi të praktikohej kryesisht në profesion, megjithëse
shkrimet e tij nuk e lidhnin më me prirjen e tij të natyrshme, por ngadalë po e
dërgonin drejt një karakteri më profesional. Ai u linte gjithmonë shteg të
bërtiturave, që zakonisht i dilnin nga një vend i lartë dhe doktorët e tjerë në
punën e tij janë tërhequr me shumë afeksion dhe shumë kuptim ndaj figurës së
tij. Nëse ndonjë fliste jo mirë ndaj doktorëve në prezencën e tij, ai bërtiste:”Stop!Ju nuk mund të kuptoni se ç’bëjnë
doktorët e këtij vendi për njerëzit!”
Çehovi arriti që të kuptojë më vonë edhe influencën direkte që
kishte ushtruar profesioni i tij në punën në letërsi dhe ngandonjëherë edhe pendohej
në cilësinë e shikimit të brendshëm që po i bënte vetes së tij dhe që i jepte
atij edhe frymëzimin, por nga ana tjetër, ai u bë i aftë për të shkruar edhe gjëra
të tilla si:”Vetëm një doktor mund të
dijë se çfarë vlerash kanë pasur njohuritë mjekësore, që kam marrë deri më tani”,
dhe “Më duket sesi doktor, unë kam
përshkruar në mënyrë korrekte sëmundjet e shpirtit tonë”. Për shembull,
analiza e Trigorin tek “Pulëbardha” për gjendjen shpirtërore të një autori,
duhet thënë se është quajtur me të vërtetë një “diagnozë artistike.”
Në atë kohë, doktori i ri shkrimtar, përshkruhej si njeri modest
dhe serioz dhe me flakën e një zjarri brilant.
Ky bir i vërtetë i popullit, kishte një shprehje në fytyrë, që
të sillte ndërmend djaloshin fshatar me zemër të thjeshtë; sytë e tij ishin
blu, shikimi i tij ishte i mbushur plot me mirësi dhe inteligjencë dhe manierat
e tij ishin ende të painfektuara dhe fare të thjeshta. Ai ishte një punëtor i
palodhur qoftë mes pacientëve por edhe tavolinës së tij të punës, ndërsa drejtoi
një jetë të të rë me një aktivitet pa ndalim. Mëndja e tij e pa pushuar është
dominuar nga pasioni i energjisë për krijimin dhe në gjithë karrierën e tij,
mendonte në mënyrë të vazhdueshme dhe krejt gjallërisht. Shpesh ndërsa
ngacmonte dhe bisedonte, ai do të shihej sesi papritur zhytej në vetvete dhe
pamja e tij do të bëhej krejt e fiksuar dhe e thellë, sikur ai të ishte duke u
ankuar për diçka të rëndësishme dhe tepër të çuditshme. Atëherë, befas, ai shfaqej
duke bërë disa pyetje të papritura, të cilat e tregonin sesa larg kishte
bredhur mëndja e tij, deri në atë kohë.
Suksesi, që kishte arritur deri më atëherë, e kishte
parakaluar shpejt edhe vetë autorin e ri; ndërsa koleksioni i parë i tregimeve
të tij, që u botua për publikun më vitin 1887, e më pas edhe një tjetër në të
njëjtin vit, patën një sukses të tillë menjëhershëm saqë edhe të dyja shkuan
përmes shumë ribotimeve; por në të njëjtën kohë, hijet që errësuan punët e tij
të mëvonshme në këtë kohë filluan të pushtonin pak nga pak humorin e tij të
shkujdesur.
Mendja e tij impresionuese filloi të merrte pak nga pak gjurmën
e hirtë të kohës së tij, por shumë nga trishtimi i tij dukej se po ashtu lidhej
me shëndetin, i cili po i bëhej gjithnjë e më i sëmurë.
I lodhur dhe me një kollë të vazhdueshme, ai shkoi drejt jugut
në vitin 1888, ndërsa mori një shtëpizë të vogël në brigjet e një lumi të vogël
“I harruar në peshq dhe gaforre” dhe e rrethoi veten me këtë dashuri për
natyrën, gëzimin në pasionin e tij për peshkimin në qetësinë e fshatit dhe në
muzikën e haresë së fshatarëve. “Dikush mund
ta shesë krenarisht shpirtin e tij”, shkruan ai “ për kënaqësinë e të ndjerës së ngrohtësisë të qiellit të mbrëmjes dhe
rrjedhat dhe pellgjet reflektojnë tejet perëndimin errësisht të zymtë”. Ai
i përshkruan vizitat tek fqinjët e vendit të tij dhe udhëtimet e gjata në mes të
një shoqërie të gjithë të gëzueshme, gjatë të cilave ai thotë se “ne ushqeheshim për çdo gjysmë ore dhe
qeshnim derisa na dhimbte barku”.
Por, shëndeti i tij megjithatë edhe pas kësaj nuk u
përmirësua. Më 1889, ai filloi të kishte goditje prej shqetësimeve të
vazhdueshme në zemër dhe natyra e tij e ndjeshme artistike dukej tashmë që e
mbante lodhjen, të cilën e kanë bërë goditje të tilla. “Po ecja ngadalë në tarracën ku ishin mbledhur njerëzit”, thotë ai-“e në kokë më rrinte mendimi se do ishte shumë
e vështirë dukja ime nëse do të rrëzohesha dhe të vdisja përpara syve të
gjithëve”.
Ishte kjo gjatë një periudhe të re tranzitore të jetës së
Çehovit, ku shpirti i tij i rinisë
tashmë kishte rënë dhe që skena, për të cilën ai kishte ndjerë një si mrekullim,
e tundoi atë tashmë të shkruante “ “Ivanoff”, dhe po ashtu edhe të fillonte një
skicë dramatike me një akt, e cila titullohej “Kënga e pulëbardhës”, edhe pse ai shpesh deklaronte se nuk kishte
ambicie për tu bërë dramaturg. “Romani,
-shkroi ai-është një grua e ligjshme por
skena është e zhurmshme, flakërruese dhe si një zonjë e pacipë”. Ai ka
vendosur opinionin e tij në skenë të kësaj kohe, bash në gojën e Treplieff, tek
“Pulëbardha” dhe ai i referohet shpesh asaj në letrat e tij si “një sëmundje djalli të qyteteve” dhe
“trekëmbëshi në të cilin ishin varur dramaturgët”.
Ai e shkroi “Ivanoff-in” me një frymë në dy javë e gjysmë,
si protestë kundër një drame që sapo e kishte parë në teatrin moskovit. Ivanoff
(nga Ivan, një emër shumë i zakonshëm në
Rusi) ishte pa asnjë mëdyshje si të thoshte hero, por më i zakonshmi këtë herë,
ishte transformuar në një njeri të dobët që shtypet nga “sensi i përbashkët pavdekësor i jetës” me zemrën dhe shpirtin e
tij që vuante në shtrëngesën e rrethanave dhe që ishte një nga shumë “njerëzit e padobishëm” të Rusisë, për
të cilët hidhërimi i Çehovit ndjente një dhimbje kaq dërrmuese. Ai s’shihte
asgjë në jetët e tyre, e cila nuk mund të shpjegohej dhe të falej dhe ai iu
kthye sërish fatit të tij të keq dhe këtyre “njerëzve
të padobishëm” sërish dhe sërish- jo për të predikuar ndonjë doktrinë pesimizmi,
por thjesht ngaqë mendonte se bota ishte më e mirë për bukurinë e vërtetë të
thyeshme të natyrave të tyre dhe prekjes së besimit të tyre drejt shpëtimit ultimativ
të humanizmit.
Por, shkrimi dhe vendosja në skenë e “ Ivanoff” i dha edhe
shumë vështirësi në jetë Çehovit. Karakteret që kishte krijuar, e që në vepër ishin
gati të rëndësisë së njëjtë, ishin të vështirë për tu realizuar në skenë. Nuk
mund tu gjente aktorët e vërtetë, që do t’i luanin, e megjithatë ajo përfundimisht u shfaq në Moskë më
1889, dhe kuptohet se ishte një dështim gati
i pritshëm! Autori kishte prekur mprehtë disa njolla të ndjeshme të jetës në
Rusi-për shembull në paralajmërimin e një personazhi për të mos u martuar me
një hebreje apo me një çorape-blu, megjithatë drama kishte bashkuar edhe shumë gabime
të mungesës së eksperiencës, të cilat ai i kuptoi dhe vendosi t’i rregullonte vetë
më vonë. Kritikët u ndanë në kritikën ndaj novacioneve të vërteta në të, por edhe
në lavdërimin e freskisë dhe origjinalitetit të vërtetë të veprës. Personazhi i
Ivanoff s’është kuptuar dhe dobësia e këtij njeriu dha shumë në portretin që i
ngjante jetës së vërtetë të kohës. Edhe Çehovi e kuptoi, që vetëm ishte shumë larg
nga kënaqja me atë, që ai vetë e quajti “aborti i tij letrar” dhe e rishkroi
atë para se ajo të dilte sërish në San Petërburg. Ajo këtu është pritur me një
duartrokitje të ethshme dhe mëngjesin tjetër pas performancës së saj, duhet thënë
se gazetat e ndoqën gati me një lavdërim unanim. Autori është nderuar masivisht
në mënyrë entuziaste, por barra e famës së tij në ngjitje ka filluar të jetë
shumë e lodhshme për të dhe ai filloi
tashmë të shkruajë i lodhur duke aluduar për dëshirën që të kthehej në fshat:
Të gjuante peshk në liqen apo të shtrihej në san (bar i thatë).
Drama e radhës, që do të vijonte pas kësaj ishte ”Harbuti“. Ai
e shkroi për një natë të vetme dhe që pati vërtetë shumë sukses. Ajo është ndjekur
nga “Demoni”, një dështim i vërtetë, që u shkrua sërish dhjetë vjet më vonë me
emrin “Xhaxha Vanja.”
E gjithë Rusia ishte tashmë shumë e mallëngjyer ndaj
Çehovit, dhe dëshironte që ai të shkruante disa punë të rëndësishme, dhe kjo
duhet thënë se përkonte edhe me ëndrrën e vetë shkrimtarit; por historia e
vetme e gjatë është “Steppe”, që pos të gjithave përbënte një seri skicash, e
krijuar në mënyrë elegante dhe e lidhur së bashku me fillin më të hollë të
krijimit. Delikatesa e Çehovit dhe fuqia e përshkrimit gati instiktivnuk e
la atë në pikturimin mbi kanavaca më të
mëdha dhe tragjikomeditë e tij të vogla, ato “Rrëfimet e tij të mërzitshme” si do i quante ai ato, do mbeteshin
gjithmonë kryeveprat e tij.
Më 1890, Çehov bëri një udhëtim në Ishullin e Saghalien, pas
të cilit shëndeti i tij do të bjerë përfundimisht dhe konsumimi, për të cilin
ai kishte qenë aq i frikësuar, përfundimisht do e tregojë veten. Sëmundja e
largoi në eksil në Krime, ku ai kaloi dhjetë vitet e fundit të jetës, vetëm se
duke gjetur kohë për të bërë udhëtime të rregullta në Moskë për të vëzhguar nga
afër produksionin e katër dramave të tij të rëndësishme, që ishin shkruar gjatë
një fare kohe.
“Pulëbardha” u dha
më 1896 dhe pas dështimit në San Petërburg pati gjithmonë sukses po aq edhe është
dhënë dhe në skenën e teatrit Artistik të Moskës. Nga gjithë dramat e Çehovit,
kjo është e vetmja që më shumë afrohet me konvencionet tona të Perëndimit, dhe
që kështu mund të ishte edhe më lehtësisht e vlerësuar. Në Trigorin, autori na
ka dhuruar neve edhe një nga pamjet e tij të rralla të mendjes së tij, për
Çehovin-i cili rrallë e kishte vendosur personalitetin e tij në pikturat e
jetës për të cilat ai kishte shumë interes. Tek “Pulëbardha” ne kemi parë
qartësisht edhe rritjen e fuqisë së analizës së Çehovit, që do të jetë më e
dukshme në dramën e tij të mëvonshme ”Tre motrat”, që do të jetë më e zymta nga
dramat e tij.
“Tre motrat”, e cila u realizua më 1901, varet shumë më
tepër nga dramat e tjera të Çehovit në interpretimin e tij dhe është gati
esenciale në vlerësimin e tij, që mund të jetë e parë më shumë sesa e lexuar.
Atmosfera e mërzitshme me të cilën është mbushur është një mijë herë më e fortë
sesa kur ajo vjen përmes nesh përmes lojës së skenës. Në të Çehovi mundohet të
penetrojë në thellësinë e jetës njerëzore me shumë siguri një prekje dhe i
ndriçon ato me një shikim të brendshëm, i cili është shumë therës, saqë drama
bëri një përshtypje të thellë që kur u shfaq. Kjo, po ashtu, ishte një pjesë që
i takonte rrugës mjeshtërore në të cilin aktrohej deri më atëherë në teatrin
Artistik të Moskës. Tema ishte si zakonisht, hirësia e jetës provinciale dhe
nata, e cila ishte e ndriçuar për grupin e tij të vogël të karaktereve, ndërtuar
nga zjarri i pasionit me kaq gjallëri saqë errësira që e zëvendësonte atë dukej
pothuaj e patolerueshme.
“Xhaxha Vanja” ndoqi “Tre motrat” dhe e vërteta djegëse e
pikturës sëbashku me bukurinë e butë të skenës së fundit, e ka prekur
thellësisht auditorin, e të dyja në skenë dhe sidomos më vonë kur është botuar
kjo pjesë.
“Kopshti i qershive”, i cili u realizua më 1904 do ishte
drama e fundit e Çehovit. Dhe realizimi i saj u bë pak para vdekjes së tij, ku
autori konsiderohej si një nga dramaturgët më të mëdhenj të Rusisë, deri më atëherë.
Këtu s’është vetëm jeta e fshatit që na tregon neve Çehovi, por e gjithë jeta e
Rusisë dhe karakteri i përgjithshëm në të cilin rendi i vjetër i lë vendin një të
riu dhe ne shikojmë aty në praktikë edhe shpirtin modern që invadon turbull me
ekzistencën e paqëllimtë dhe kaq të dashur për pronarët e kopshtit të qershive.
Një epokë e re ka filluar dhe në agimin e tij këngëtari i të vjetrës, Rusisë së
zbehtë sapo ka heshtur..
Në vitin që edhe vetë e pa “Kopshtin e qershive”, Çehovi tashmë
më i preferuari i popullit rus, për të cilin Tolstoi ka thënë se ishte i krahasueshëm
në rrëfimin e historive vetëm me Mopasanin, vdiq papritur në fshatin e vogël në
Pyllin e Zi, ku kishte shkuar pak javë më parë me shpresë se do të shërohej nga
shëndeti i tij i përkeqësuar.
Çehovi u plazmua për një art karakteristik edhe vetëm të
vetin në skena të ndryshme, por edhe në shikimet e vazhdueshme përmes jetës së
karaktereve të tij. Në dukjen e të folurës gati treshe ka arritur të bëjë edhe koncentrimin
e atmosferës së Rusisë së ditëve të tij, të cilën ne e ndjejmë në çdo linjë që
lexojmë, shtypëse si mjegulla që varet në agim mbi liqen dhe bash si ato
mjegullat që bëhen të dukshme me dritën e ditës, që po afron.
Përktheu nga origjinali anglisht Ben Andoni
Comments
Post a Comment