“Neve na pëlqejnë listat, sepse nuk duam të vdesim”
Dijetari italian Umberto Eco: “Unë i pëlqej listat për
të njëjtën arsye që njerëzit e tjerë pëlqejnë futbollin apo pedofilinë”
Kjo
është një intervistë për Der Spiegel e realizuar me një nga studiuesit më të
mëdhenj të kohës sonë, vetëm pak kohë më parë. Siç ndodh me njerëzit e
përmasave të tij, intervistuesve u është dashur të ngulen vetëm në një
problematikë...Sesa ja kanë arritur, për këtë gjykon, gjithmonë publiku...
Nga
Susanne Beyer dhe Lothar Gorris*
Romancieri
italian dhe semiotisti Umberto Eco, i cili ishte duke kuruar (pak kohë më parë)
një ekspozitë në Luvër në Paris, flet për Der Spiegel rreth vendit të listave,
që hartohen në historinë e kulturës, mënyrën që ne përpiqemi të shmangim mendimin
për vdekjen dhe pse Google është kaq i rrezikshëm për njerëzit e rinj.
SPIEGEL:
Z. Eko, juve konsideroheni si një nga studiuesit më të mirë të botës dhe tashmë
keni hapur edhe një ekspozitë në Luvër, në një nga muzeumet e artit më të rëndësishme
të botës. Subjektet e ekspozitave tuaja duken si fare të rëndomta, megjithatë
aty kemi qartë natyrën thelbësore të listave, poetëve që listojnë gjithmonë në
punët e tyre dhe piktorëve që akumulojnë gjëra në pikturat e tyre. Pse keni
zgjedhur tamam këto subjekte?
Umberto Eco: Lista është origjina e kulturës. Është
pjesë e historisë së artit dhe kulturës. Çfarë do të donte në vetvete kultura? Thjesht,
për ta bërë pafundësinë të kuptueshme. Po ashtu, ajo do të krijojë rend - jo
gjithmonë, por të paktën shpesh. Dhe si ndodh atëherë, që një qenie humane përballet
me pafundësinë? Cili do përpiqej të mbërthente të pakuptueshmen? Përmes
listave, përmes katalogëve, përmes koleksioneve në muzeume dhe përmes fjalorëve
dhe enciklopedive. Ka një joshje për të renditur se me sa gra ka fjetur në kohën
e vet Don Zhuani: Ishin 2063 të tilla syresh, të paktën sipas libretistit të
Mozartit, Lorenzo da Ponte. Ne gjithashtu kemi edhe lista shumë praktike: listën
e dyqanit, dëshirave, menytë - që janë gjithmonë arritje kulturore në të drejtën
e tyre”.
SPIEGEL: A mundet që një njeri i kulturuar i
zakonshëm të arrijë të kuptojë sesi një roje (kujdestar) mund të vendosë
rregull në vendet ku mbizotëron kaosi?
Eco: “Listimi nuk e shkatërron kulturën; ajo e
krijon atë. Kudo që ju të shihni në historinë e kulturës, ju do të gjeni pafundësisht
lista. Në fakt, ka edhe këtu një grupim si të trallisur: lista e shenjtëve, armëve
dhe bimëve mjekësore apo e thesarëve të tërë dhe titujve të librave. Të mendosh
p.sh, vetëm për koleksionin e natyrës të shekullit të 16. Romanet e mia, për
shembull, janë plot me lista të hartuara”.
SPIEGEL:
Llogaritarët bëjnë lista, por ato Ju mund t’i gjeni edhe në punët e Homerit,
James Joyce dhe Thomas Mann.
Eco: “Po, ata, natyrisht, që s’janë llogaritarë. Tek
“Uliksi”, James Joyce përshkruan sesi protagonisti i tij, Leopold Bloom, hap
sirtarin e tij dhe të gjitha gjërat që gjen aty. Unë e shikoj këtë si një listë
në letërsi dhe kjo do të thotë shumë për Bloom. Apo të marrim Homerin, për
shembull. Tek “Iliada” ai përpiqet të mbartë një përshtypje të madhësisë së
armatës greke. Fillimisht, ai përdor krahasimin: ”Ashtu si flaka e madhe që shkrumbon pyje dhe ngjitet sipër në majën e
malit nga ku drita këqyret që përtej, edhe më shumë kur marshonin në avitje,
vetëtima e armëve të tyre fekste drejt kupës qiellore”. Por s’është i kënaqur.
Nuk mund të gjejë metaforën e duhur dhe kështu u lutet muzave që ta ndihjnë. Atëherë
ai qëllon idenë dhe jep gati emertesën dhe emrat e shumë gjeneralëve në anijet
e tyre”.
SPIEGEL:
Por nëse e bën kështu nuk duket se i largohet poemës?
Eco: “Fillimisht ne mendojmë se një listë është
primitive dhe tipike për kultura shumë të hershme, të cilat nuk kanë koncepte
ekzakte të universit dhe që ishin kështu në përmbajtje të kufizuara për të
listuar karakteristikat, që vetë ato mund të emërtonin. Por në historinë e
kulturës, lista ka mbizotëruar gjithmonë e më shumë. Është pa asnjë kuptim
kryesisht një shprehje e kulturave primitive. Është një imazh shumë i qartë i
universit, i cili kishte në vitet e Mesjetës lista të tëra. Një pikëpamje e re
mbi botën e mbështetur në astronomi predominoi në kohën e Renesansës dhe në erën
Baroke. Dhe atëherë kishte lista. Dhe lista, të kuptohemi, ishte mbizotëruese në
moshën postmoderne. Kishte një si magji të parezistueshme”.
SPIEGEL:
Por pse atëherë, sipas jush, Homeri listoi të gjithë ato luftëtarë dhe anijeve
të tyre nëse ai e dinte se nuk do mundej kurrë që t’i listonte të gjitha.?
Eco: “Puna e Homerit na godet sërish dhe sërish mbi
majën e të pashprehurës. Njerëzit do e bëjnë gjithnjë këtë. Ne kemi qenë
gjithmonë të mrekulluar nga hapësira të pafundme, nga yje të pafundmë dhe nga
galaksitë që qëndrojnë mbi galaksitë. Si mund të ndjehet një person kur shikon
në qiell? Ai mendon se nuk ka shumë hapësirë për gjuhën që të arrijë të përshkruajë
atë që sheh. Megjithëkëtë, njerëzit s’kanë ndaluar së përshkruari qiellin,
thjesht duke listuar atë që shohin. Të dashuruarit janë në të njëjtin pozicion.
Ata përballen me mungesën e aftësisë së gjuhës, mungesën e fjalëve për të
shprehur ndjenjat e tyre. Por, a do mund vallë të dashuruarit të ndalojnë duke
e bërë këtë? Ata krijojnë lista: Sytë e tua janë aq të mrekullueshme dhe kështu
dhe goja dhe supet e tua… Dikush mund të shkojë me sukses deri te detajet”.
SPIEGEL: Pse ne harxhojmë kaq shumë kohë
duke u përpjekur të kompletojmë gjëra që në mënyrë realiste nuk mund të
kompletohen?
Eco: “Ne kemi një limit, një kufizim dekurajues dhe
poshtërues: vdekjen. Kjo është arsyeja sepse ne duam të gjithë gjërat që
pretendojmë se nuk kanë kufizim dhe kështu që janë edhe pa fund. Është një mënyrë
e arratisjes së mendimeve rreth vdekjes. Ne i duam listat, sepse ne nuk duam të
vdesim”.
Comments
Post a Comment