Tolstoi mbetet një figurë e dashur dhe e urryer në Rusi
Nga Ellen Barry & Sophia Kishkovsky (The New York Times)
Moskë – Disa muaj më parë, një nga shtetarët e moshuar të
Rusisë vendosi të ndërmarrë një mission paradoksal: të rehabilitojë një nga
figurat më të dashura të historisë së vendit. Kjo mund të duket një punë
krejtësisht e panevojshme në vitin 2010, plot një shekull pas vdekjes së
shkrimtarit. Por vitin e kaluar, rusët debatuan mbi të po aq shumë sa patën
debatuar edhe kur qe gjallë. Intelektualët akuzuan Kishën Orthodokse Ruse se e
ka vendosur në listë të zezë emrin e një heroi kombëtar. Kisha e ka akuzuar
Tolstoin se ndihmoi në përhapjen dhe ngritjen e Bolshevikëve. Melodrama e
ditëve të tij të fundit, kur ai u arratis nga çifligu i familjes së vet për të
filluar një jetë asketi, është ringjallur në të gjitha detajet e turbullta, si
një lloj telenovele. Në një vend ku nuk lihet rast për t’u humbur për sa i
përket përkujtimoreve publike, në fakt përvjetori i vdekjes së Tolstoit, 20
nëntori i vitit 2010, thjeshtë u kalua pa u vënë re. Nuk pati asnjë ceremoni të
organizuar nga shteti.
Duke patur këto shqetësime në mendje, Sergei V. Stepashin,
një ish-kryeministër, u ul në tryezën e tij të punës për t’i shkruar një letër
kreut të Kishës Orthodokse të Rusisë, e cila është bërë tashmë një arbitër në
politikë dhe në kulturë. Duke përdorur një gjuhë të stërholluar diplomatike dhe
duke pranuar se “çështja është shumë delicate”, z. Stepashin kërkoi falje në
emër të Tolstoit, i cili u shkishërua 110 vjet më parë.
Frymëzimi për këtë punë i lindi gjatë një vizite vetmitare
mbi një pirg dheu pa shenjë e emër, ku është varrosur vetë Tolstoi. Z.
Stepashin e përshkroi vizitën – që e pati bërë ndërkohë që udhëhiqte Shërbimin
e Sigurisë Federale ose pasardhësin e K.G.B-së – si një eksperiencë emocionale
të cilën nuk e harroi dot kurrë.
Mëdyshjet mbi Tolstoin në Rusinë e re
Sovietët e vendosën atë në krye të pantheonit letrar,
veçanërisht për shkak të filozofisë së tij radikale që u zhvillua gjatë kohës
së revolucionit të tetorit. Publikimi i “Lufta dhe Paqja” dhe “Ana Karenina” e
bëri Tolstoin të famshëm mes bashkëkohësve të vet. Disa e cilësuan atë si Cari
i dytë i Rusisë. Ai e përdori këtë famë për të propaganduar kundër kishës,
kundër policisë, ushtrisë, ngrënies së mishit, pronës private dhe të gjitha
formave të dhunës.
Leini e dashuronte Tolstoin. Ai e cilësoi atë “pasqyrë e
Revolucionit Rus,” duke injoruar njëkohësisht pikëpamjet e tij pacifiste dhe
besimin në zot. Në kohën e 50 vjetorit të vjedkes së tij, Komiteti Qëndror i
Partisë Komuniste u përgatit për dy vjet për të ngritur një monument dhe
organizuar një përkujtimore të denjë. Me rastin e njëqind vjetorit në fakt nuk
pati asgjë të tillë. Çehov mori tribute zyrtare në rastin e 150 vjetorit të
lindjes në vitin 2010, përfshirë edhe një vizitë zyrtare në vendin e lindjes
nga presidenti Dmitri A. Medvedev.
Një film mbi jetën e Tolstoit “Stacioni i Fundit” filloi të
shfaqej në Moskë me rastin e përvjetorit, por filmi u realizua në Gjermani me
aktorë anglezë dhe me regji amerikane. Kineasti rus Andrei S. konchalovsky, një
producent te ky film, tha se kishte kërkuar ndihmë nga “të gjitha
institucionet” e qeverisë ruse. Në fund, u detyrua të investojë paratë e veta.
“Unë përfaqësoj Rusinë,” tha ai me një buzëqeshje ironike
kur po promovonte filmin.
Këto ngjarje nuk qenë surprizë për Vladimir I. Tolstoy,
stër-stërnipi i shkrimtarit, i cili mbikëqyr muzeun në Jasnaja Poliana ku
Tolstoi dhe familja e tij jetuan.
Tolstoi i sotëm, 48 vjeç, ka elegancën e dëshiruar për një
intelektual profesionist, por mbiemri i tij e ka lejuar të eci ngadalë në një
karrierë politike. Ai punoi në njërën prej fushatave elektorale të
kryeministrit Vladimir V. Putin dhe ndihmon zyrtarët vendor kur këta të fundit
“kanë nevojë për autoritetin dhe prestigjin e Tolstoit”, siç tregon.
Dhjetë vjet më parë ai i kërkoi kishës të rishikojë vendimin
e vitit 1901 me të cilin stërgjyshi i tij u shkishërua. Por nuk mori asnjë
përgjigje. Përpjekjet e tija nuk rreshtën, – ai shtroi një darkë në kopështin e
muzeut për peshkopin e zonës – por shpresat qenë gjithsesi të vakëta.
Me përjashtim të një pritjeje të mbajtur nga ministri i
kulturës, përvjetori kaloi “me një injorim të ndërgjegjshëm të Tolstoit,” –
thotë ai.
Në këto kushte, qe një lehtësim kur z. Stepashin iu bashkua
përpjekjeve të tij. Dy burrat u takuan për herë të parë rreth pesëmbëdhjetë
vjet të shkuara, kur Stepashin qe drejtor i Shërbimit Federal të Sigurisë. Ai i
tregoi z. Tolstoi letrat e familjes së tij të nxjerra nga dosjet e shërbimit
sekret. Stepashin, i cili rikujton se si pati qëndruar dy netë pa gjumë kur qe
dhjetë vjeç për të përfunduar së lexuari romanin “Ringjallja” të Tolstoit,
ishte gjithashtu i mendimit se shkrimtari nuk po respektohej aq sa duhej.
Përgjigjja e kishës, e cila u publikua në gazetën shtetërore
Rossiyskaya Gazeta, tregoi se nuk qe e mundur. Kisha pranonte se veprat e
Tolstoit janë “të mrekullueshme dhe të paharrueshme,” dhe shtoi se lexuesit
orthodoksë të Rusisë lejoheshin të bënin lutje vetmitare për të në përvjetorin
e vdekjes. Letra vijonte me zymtësi. Kisha e konsideron Tolstoin një
“personalitet tragjik” në historinë e letërsisë ruse. Sipas saj, Tolstoi “e
përdori qëllimisht talentin e tij të madh për të shkatërruar rendin tradicional
shoqëror dhe shpirtëror të Rusisë” dhe se nuk qe thjeshtë “një aksident që
udhëheqësit bolshevikë e vlerësuan aq shumë veprën dhe qëllimet e tij.” Kisha
nuk pranoi të djegë qirinj për të dhe as të mbajë përkujtimore. Përgjigjja e
Kishës u firmos nga këshilltari për kulturën i Patriarkut Kiril i I-rë.
Stepashin thotë se e priste një përgjigje të tillë dhe qe i lumtur që letra
përmbante edhe lëvdata. Por shumë intelektualë të tjerë shprehen të habitur.
“Kisha i mbijetoi një persekutimi të tillë gjatë shekullit të njëzet sa
kritikat e Tolstoit tashmë ngjajnë thjeshtë si qurravitje,” thotë kritiku
letrar Pavel V. Basinsky, i cili ka publikuar një libër mbi ditët e fundit të
Tolstoit. “Është njësoj sikur ne të gjendeshim në një situatë të njëjtë me
fillimin e shekullit të njëzetë.”
Dhe njësoj si në shekullin e shkuar, pjesa dërrmuese e
diskutimeve në lidhje me Tolstoin i ngjan thashethemeve. Libri i Basinsky-t
është pjesë e një vale librash, të cilët, njësoj si filmi “Stacioni i Fundit,”
zhyten në ditët e fundit të jetës së autorit, ditët kur ai vendosi të arratisej
nga prona e familjes – pra kur ai vendosi më në fund të zgjedhë idetë e tij
radikale në vend të rehatisë të shtëpisë së tij aristokratike. Ai vdiq pak ditë
më vonë në një stacion hekurudhor, i rrethuar nga një turmë reporterësh.
Në kohën e vdekjes, eksperët Rusë e cilësuan vendimin e tij
si një triumf shpirtëror, por kërkimet e reja e ritregojnë ngjarjen si një
tragjedi familjare. William Nickel, autor i “Vdekja e Tolstoit”, mendon se
bashkëshortja e shkrimtarit qe një figurë simpatike ndërsa ithtarët e tij qenë
një turmë parazitësh. Idetë e tij qenë utopi e pashpresë. “Është njësoj si me
komunizmin,” – thotë Nickell. “Një ide e mirë në parim por një katastrofë në
praktikë.”
Comments
Post a Comment