Lidhjet e kompozitorit me nazistët gjermanë vinë nën një pamje të re
Një muzikolog nga Teksasi i Veriut pretendon se Jean
Sibelius ka qenë në të gjallë një mbështetës aktiv i Nazizmit. Ndërkaq, shkollarët
e tjerë, thonë se këto pretendime janë thjesht të fryra
Nga Peter Monaghan
(The Chronicle)*
Kompozitori Jean Sibelius është argumentuar si muzikanti më
i madh i fillimit të shekullit të 20-të, po aq sa ishte dhe Ezra Pound në letërsinë
moderne. Tashmë, plot 50 vjet pasi kompozitori finlandez ka vdekur më 1957 (në
moshën 91-vjeçare), një muzikolog nga Teksasi pretendon se Sibelius ishte i ngatërruar
fajësisht me nazistët gjermanë dhe kështu mund që t’i bashkohet në këtë përvojë
Pound-it, Richard Wagner-it dhe Louis-Ferdinand Céline-it në grupin e zgjedhur
të atyre artistëve, që bënin pjesë në ata që bënë poshtërimin anti-semitik.
Lidhjet e Sibeliusit me Nacional-Socialistët përbënin një mbështetje
aktive për Nazizmin dhe përpjekjet e propagandës së kësaj të fundit në Gjermani
dhe në Vendet Nordike, shprehet Timothy L. Jackson, profesor i muzikës në
Universitetin e Teksasit të Veriut.
Të tjerë ekspertë, që janë marrë me Sibelius, thonë se
Jackson është duke u orvatur të krijojë një figurë nazisti prej njeriut, i cili
thjesht në të gjallë kishte nevojë të lidhej me Rajhun e Tretë të mbijetonte
dhe përgjatë pjesës më të madhe të botës, ishte ndoshta si tepër i vetëkënaqur
me ngritjen e Hitlerit.
Roli i kompozitorëve evropianë, që kanë ndihur në formën e
krijimit të karakterit grotesk të Nazizmit ka qenë për një kohë të gjatë një çështje
e shumëpërfolur në rrethet muzikologe; debate që kanë gjeneruar shumë diskutime
e që lidhen madje me figura të tilla si Wagner, e nga ana tjetër të çojnë në
argumentin se dyshimet e shfaqura mbi Sibeliusin mund të ndikojnë dukshëm në përcjelljen
e muzikës së tij, por edhe në mënyrën sesi Romantizmi muzikor e ka shikuar
historinë e jetës kulturore të shekullit të 20-të.
Jackson i ka bërë të njohur akuzat e tij kundër Sibelius në
një ese të gjatë, në një libër që e ka përgatitur së bashku me tre kolege të
tij me titullin: Sibelius në Botën e Vjetër dhe të Re: Aspekte të muzikës, interpretimit
dhe Pritjes së tij, libër i cili Grupi Botues Peter Lang ka vendosur ta
botojë në gjysmën e parë të vitit të ardhshëm. Jackson, që njihet si një
specialist i kompozitorëve të vonshëm Romantikë, të tillë si Anton Bruckner,
Richard Strauss dhe Sibelius, e ka shtruar argumentin e tij në mbledhjen
vjetore të Shoqatës Muzikore Amerikane në Philadelphia. Kjo ka bërë që të shkëmbehen
pafund e-maile sqarimesh mes shumë ekspertëve të Sibelius, shumë prej të cilëve
i kanë ndarë ato edhe me The Chronicle, që po boton këtë ese.
Nga arkivat e Sibeliusit dhe burimet e tjera, Jackson ka
mbledhur një masë të madhe dokumentesh, letrash, letrave qeveritare dhe lajmeve
të gazetave për të sfiduar një standard, i cili ruhet për Sibelius: që ai vetë ishte
një vëzhgues pasiv dhe apolitik i ngritjes së Nazizmit dhe efekteve të tij në
Evropë.
Ai thotë se mrekullimi i hershëm i Sibelius drejt mitologjisë
finlandeze dhe Nacionalizmit rezononte shumë me Nazizmin. Dhe, ndërsa Rajhu i
Tretë fitonte forcën e tij, Sibeliusi arriti të merrte mbështetjen e tij
financiare, atë që akordohej nga ky institucion për artistët. Për shembull, që
në vitin 1933, koha kur Jozef Gebels u emërua ministër i Propagandës, Sibeliusi,
në atë kohë që ishte krejt i mirë-afirmuar dhe në moshën 67-vjeçare, filloi të
përfitojë tek taksat dhe tek kursi i këmbimit të valutës… një masë speciale për
atë kohë, të cilën Gebels e aprovoi për disa artistë të veçantë.
Kjo lloj marrëdhënie ishte një lloj gjallërimi i regjimit
“miqësor me artistët”, sugjeron Jackson. Por, nazistët ishin veçanërisht të
interesuar në drejtim të Sibelius, shton ai po këtu. Për shembull, në vitin
1935 Sibelius pranoi Medaljen Gëte, urdhër që Adolf Hitleri e konfirmonte me
firmën e tij. Të paktën, që nga viti 1941, ai merrte një pension nga Gjermania
që ishte baras me gjysmën e mesatares së të ardhurave vjetore të një gjermani.
Kurse më 1942, zyrtarët e Rajhut të Tretë aprovuan themelimin e Shoqatës
gjermane Sibelius.
Admirimi i Nazistëve për Sibeliusin ishte i tillë saqë shumë
historianë të muzikës e shikojnë me shumë dyshim kompozitorin. Jackson ka
siguruar dhe më shumë ushqim për këtë pretendim. Ai argumenton se duke shkuar në
kohë edhe me të gjithë dhëniet e titujve kalorësiakë, Sibeliusi mori përsipër
mbi vete ”Një akt politik të një rëndësie
të konsiderueshme për Finlandën, pse jo dhe për Gjermaninë me një kuptueshmëri
të madhe të propagandës“.
Por, edhe një veprim i vetëm i tij, e ilustron më së miri
afrimitetin e Sibeliusit ndaj karakterit të nazistëve, e kjo lidhet me tradhtinë
që ai i bëri kompozitorit të ri me origjinë hebreje Günther Raphael. Në vitet
1931 deri më 1936, Raphael iu lut Sibelius në mënyrë të vazhdueshme, urgjente dhe
gati mëshiruese për ta ndihmuar të mbante pozicionin e tij të mësuesit në
Gjermani, në kohën kur të gjithë artistët hebrenj ishin përzënë nga pozicionet
e tyre.
Jackson insiston që Sibelius mund t’i ishte bashkuar shumë
artistëve të mirënjohur të kohës, që i kërkuan Gebelsit të mbronte kolegët e
tyre hebrenj. Ndërsa ai, as nuk e rrezikoi pozicionin e Gebelsit me këtë rast.
Dhe, në mes të vitit 1942, thotë Jackson, kur ende dukej se
Gjermania mund të fitonte luftën, Sibeliusi pranoi që të intervistohej në shtëpinë
e tij në Finlandë nga Anton Kloss, një reporter lufte i SS-ve, që ka të ngjarë të kishte marrë pjesë në
mizoritë më të njohura të luftës. Kuptohet, thotë Jackson, në atë kohë Sibeliusi
duhet ta kishte dëgjuar se çfarë kishin bërë gjermanët nëpër të gjithë Evropën.
Të tilla veprime e dënojnë Sibeliusin, pranon ai, megjithëse
kompozitori duhet pranuar se në fund të vitit 1943 i denoncoi nazistët ”për
paragjykimet e tyre të këqija sociale“ - krejt qetësisht në ditarin e tij.
Ajo që është më sinjifikative mbetet fakti se ai vazhdoi të
merrte para nga nazistët gjatë të gjithë luftës, madje ka arritur dhe të
ankohet që paratë nuk vinin në kohën e duhur.
Jackson shkruan se ai beson që shkollarët sibelianë e kanë
parë Sibeliusin më shumë nga hagjiografia sesa nga perspektiva historike, e
cila është në përgjithësi e përbashkët në biografitë e shkrimtarëve të mëdhenj-dhe
ka lartësuar, si rezultat figurën e tij sikur të jetë gati një shenjt.
Për specialistët e tjerë sibelianë, thuhet se është vetë perspektiva
e shikimit të Jackson ajo që është e deformuar. Në intervistat me telefon dhe në
shkëmbimet e tyre të email-ave me historianin e muzikës nga Teksasi, ata i
karakterizojnë pretendimet e tij si një fushatë e kotë për të njollosur.
Duhet marrë parasysh edhe moshën dhe izolimi i Sibeliusit në
kohën që erdhi lufta -ngaqë duhet pranuar se ai në fakt kishte ndalur së
kompozuari prej pothuaj 20 vite më parë -sugjeron një nga autoritetet e njohura
finlandeze të Sibelius, Vesa Sirén. “Të
kemi parasysh se ne jemi duke folur për një burrë të vjetër, tashmë krejt pa
flokë, me duar që i dridhen dhe me një perde të tillë në sy saqë e kishte ndoshta
të vështirë që të kuptonte se para vetes do të kishte dhe ndonjë SS”, thotë
Siren, një gazetare e specializuar për muzikë dhe autore e një studimi, në të
cilën është shkruar sesi bashkëkohorët e shikojnë Sibeliusin dhe ndërkohë është
edhe redaktore e website zyrtar të Sibeliusit.
Sirén, ashtu si edhe Veijo Murtomäki, një profesor i muzikës
në Akademinë Sibelius në Helsinki dhe një autoritet i rëndësishëm në punët për
Sibeliusin e lavdëron Jackson, i cili ka
tërhequr vëmendjen për këto fakte, të cilat kanë lidhje me jetën e Sibeliusit,
të tilla si vlera monetare dhe favoret e mirënjohura që ai mori nga admiruesit
e tij prej Rajhut të Tretë. Ani, pretendimet e Jackson vazhdimisht janë fryrë
dhe janë jashtë konteksti, insistojnë së bashku Sirén dhe Murtomäki .
Anipse, intervista e vitit 1942 me reporterin SS, sipas
Jackson, është një fakt tjetër i dukshëm i argumentit të tij, sepse Sibeliusi
ishte tepër i vetmuar dhe fare rrallë ka dhënë intervista për gazetat. "Krejtësisht
pa sens", e përqesh Sirén. Sibelius ka bërë disa intervista gjatë vitit
1940 dhe shpesh me urdhër të Ministrisë së Jashtme të Finlandës. "Ai ka thënë se nuk donte të shikonte
kaq shumë njerëz në shtëpinë e tij, por ai gjithnjë mundej nëse flitej për
Finlandën”, ka shkruar Siren.
"Sibelius ishte një kompozitor i madh dhe gjithashtu mendjemadh dhe pak fëmijë.
Por ai ishte dhe një patriot i njohur”.
Dhe, me këtë rast, duke marrë parasysh karakterizimin për
paratë, sak ato që mori Sibeliusu nga Gjermania ”me llogaritë e Nazistëve”,
Siren shton: ”Kur nazistët morën
pushtetin, gjëja e fundit në mendjen e tyre ishte që t’i bindeshin ligjeve ndërkombëtare
të së drejtës”. Sibeliusi me kokëfortësi bindi miqtë e tij-që nga Gjermania,
ku edhe ishin shumë prej tyre, ashtu si edhe nga të gjithë vendet e tjera. “Ne mund të argumentojmë se ai do të ishte
shumë më mirë sesa të thoshte që s’dua asgjë të bëj me Gjermaninë, por sërish ai
kishte të drejtë të interesohej për paratë që buronin nga të drejtat e tij”,
thotë ajo.
Dhe, për sa i përket vendimit për të mos ndihmuar Günther
Raphael, a është kjo vërtet një provë e anti-Semitism? Ky pretendim, thotë
Sirén, injoron faktin se profesori mori dhe hodhi poshtë në atë periudhë qindra
kërkesa të tilla dhe që nga vitit 1930, ai kishte pasur vërtet mjaft. Në fakt,
thotë sërish Siren, kishte dhënë kaq shumë rekomandime, që ishin më shumë të
motivuara nga politesa sesa ishte në të vërtetë i informuar për kualifikimin e
vërtetë të marrësve të tij, saqë “tashmë
ndjente realisht që ishte në mes të folesë së gënjeshtrave”.
Murtomäki, që bashkë me Jackson është një nga redaktorët e
koleksionit të ardhshëm të eseve, Sibeliusi në Botën e Vjetër dhe të Re,
dyshon se gjithë dobësitë në gjithë kritikat e kolegut të tij për Sibeliusin
kanë të bëjnë me faktin se ai ka injoruar kontekstin historik.
Dhe, një tjetër shembull i thjeshtë: Një kundërshtim për sa
i përket faktit, që përmend Jackson në lidhje me pranimin e medaljes Gëte nga
Sibeliusi në vitin 1935. Murtomäki pyet: Pse nuk mund të pranonte Sibeliusi një
nder të tillë, ndërkohë që ai në atë kohë ishte vërtet kompozitori klasik i gjallë
më i njohur i botës dhe që deri më atëherë kishte fituar të gjitha nderimet nëpër
botë?
Jackson, po ashtu, injoron kompleksitetin e mënyrës sesi finlandezët
e shikonin Gjermaninë, sqaron Murtomaki. Ai vëren se në fillim të Rajhut të
Tretë, shumë finlandezë besonin se Gjermania jo vetëm që i kishte mbrojtur shumë
nga qytetarët e saj, por edhe kishte
luajtur një rol efektiv përkundrejt rrezikut Bolshevik. Në vitin 1939 Bashkimi
Sovjetik sulmoi dhe mori nën kontroll një pjesë të veçantë të Finlandës. Kështu
që Finlanda në 1941 e shpalli vetveten si aleate të Gjermanisë, me shpresën se
do shpëtonte si nga invazioni sovjetik, por më vonë edhe nga ai nazist. Dhe, vërtetë,
në shtator të vitit 1944 filluan luftën shtatë mujore, të ashtuquajturën Lufta
Lapland kundër Gjermanisë.
Me gjithë këto kthime, Sibeliusi vuajti këmbimet e kohëve: Për
një fare kohe, ai nderohej si një vendosës i standardeve të larta; ndërsa nga
ana tjetër, ai është qortuar që është trajtuar si një lolo nazist falë prejardhjes
Ariane. Por përgjatë kësaj lëkundje, Sibeliusi vlerësohet edhe për ngazëllimin
e tij për Gjermaninë, një vend që finlandezët e konsideronin si një Mekë
kulturore.
“Profesor Jackson ka
disa copa puzzle në duart e tij, vetëm se piktura që është duke konstruktuar është
shumë më e çuditshme për ne që e dimë më mirë se ai situatën kulturore dhe
politike në Finlandë gjatë Rajhut të Tretë”, ka thënë Murtomäki.
Ai shton se tek e fundit Jackson ka bërë një shërbim për historinë
finlandeze të lidhjeve kulturore, shkencore dhe politike me kolegët gjermanë
gjatë Rajhut të Tretë. Por ndërsa Jackson vazhdon të insistojë se raportimet e
tij janë më shumë sesa thjesht rrethanore, Murtomäki sërish s’është i sigurt për
këtë: "Kështu, Sibelius ishte egoist
dhe lajkatuar prej famës së tij në Gjermani dhe donte paratë e tij. Më vjen keq
për këtë. Por kjo nuk e bën atë nazist apo ndonjë mik të madh të ndonjë personi
SS apo ndonjë veprimi të bërë prej tyre. Historia s’është e lehtë".
Johan Julius Christian Sibelius
Jean Sibelius u lind më 8 Dhjetor 1865 dhe vdiq më 20
shtator 1957. Ai ishte një kompozitor i njohur finlandez i periudhës së
Romantizmit, muzika e të cilit luajti një rol
të rëndësishëm në formimin e identitetit kombëtar finlandez.
Thelbi i veprës së Sibeliusit është i vendosur në shtatë
simfonitë e kompozuara prej tij. Ashtu si Beethoveni, Sibeliusi përdori secilën
prej tyre për të zhvilluar më tej stilin e tij personal kompozicional. Ndryshe
nga Beethoveni që i përdorte simfonitë për të bërë deklarimet e tij publike dhe
i rezervonte ndjenjat e tij më intime për punët më të vogla, Sibeliusi i çliroi
ndjenjat e tij personale drejt vetë simfonive që krijoi. Këto punë vazhdojnë të
luhen në mënyrë të vazhdueshme në skenat më të njohura botërore koncertore dhe po
ashtu regjistrohen shpesh.
Për sa i përket simfonive, kompozimi më i njohur i Sibelius mbahet
Finlandia, Valse Triste, koncerti për violinë,
Karelia Suite dhe Mjellma e Tuonela. Punët e tjera përfshijnë pjesë të
frymëzuara nga Kalevala, që janë mbi 100 këngë me zë dhe piano, opera Jungfrun
i tornet (Vajza e Kullës), muzikë dhome, muzikë për piano, 21 pjesë të ndara
për muzikë korale, dhe muzikë rituale Masonike. Ai kompozoi deri në mesin e
viteve ’20 dhe pasi plotësoi Simfoninë e shtatë (1924), muzikën e Stuhisë
(1926), dhe një poemë Tapiola (1926), nuk punoi më për gjëra të mëdha. Bëri një
përpjekje të fundit për Simfoninë e Tetë, por s’ia doli.
Comments
Post a Comment