Alfred Mirashi-Miloti i kampit kulak dhe një histori që s’harrohet
Valeria Dedaj
Alfred Mirashi - Milot fituesi i
“Medaljes së Artë për Pikturë” në Olimpiadën e Arteve të Bukura në Londër.
Çfarë ka për të treguar artisti që emrin e vendlindjes e mban në shpinë?
Fëmijëria në qytezën socialiste, etiketimi “djalë kulaku” dhe përpjekja për t’u
shkolluar në Akademinë e Brerës
“Qoshja mesdhetare” u vlerësua me
“Medaljen e Artë për Pikturë” në Olimpiadën e Arteve të Bukura në Londër.
Autori i saj është Alfred Mirashi, me emrin e artit Milot, që jeton dhe krijon
në Itali. Iku 18-vjeçar nga Miloti. Na tregon në këtë bisedë se ai e ruan në
kujtesë qytezën socialiste të viteve të fëmijërisë, shkollën, por dhe të
dielat. Nuk ka si të harrojë zërat që e thërrisnin bir kulaku, dhe për këtë
shkak të diferencohej nga të tjerët. Jo se sot nuk ekzistojnë forma të tjera
diferencimi, për shembull: indiferenca apo veshi shurdh ndaj atyre të rinjve që
përpiqen të çajnë pa ndihmën e askujt. “Vendi ynë për artin modern nuk ndjek një
sistem. Imagjinoj se çfarë bëhet në Tiranë. Hap faqen e Muzeut Kombëtar të
Shqipërisë, shikon se para disa vitesh ka qenë drejtor i ati, sot i biri,
ndërsa vëllai prezantohet me ekspozitë. Këto janë forma që nuk i japin kurajë
artit në demokraci.”
Miloti lëvron pikturën, skulpturën,
instilacionin. Në shenjat figurative dhe të ngjyrës gjen gjithmonë diçka nga
Shqipëria. Në këto vite ka ekspozuar në Milano, Firence, Berlin, Katania,
Brindizi, Nju Jork, Venecia.
Urime Alfred për çmimin! Si ka
lindur vepra fituese “Qoshja mesdhetare”?
“Angolo Mediterraneo” ky është
titulli që unë përdor në veprat e mia pothuajse më shumë se 15 vjet. Ne jetojmë
në një vend fantastik, plot histori dhe kulturë, ku kanë lindur personalitete
në çdo lloj fushe, ku bota na ka zili për këtë harmoni të plotë, prandaj
mendova që të prezantoj diçka mesdhetare në formën time personale dhe
kontemporane.
Përveç emrit të qytezës Milot, çfarë
i ke dhënë tjetër nga vendlindja identitetit tënd artistik?
Milot është emri im i artit. Ishte
si një sfidë kur hyra student në Brera. Ato vite për ne shqiptarët ishin të
vështira. Mass-media italiane na bombardonte me lajme negative. Prandaj vendosa
t’i bashkoj emrit tim edhe emrin Milot. Ndihem krenar që e përdor këtë emër si
artisti shqiptar që vjen nga Miloti.
Më pëlqen shumë arti bizantin, por
më shumë më pëlqejnë ngjyrat e pafundme që janë përdorur në traditën tonë
folkloristike, në veshjet tona të çdo lloj krahine.
Atëherë te “Qoshja mesdhetare” ke
krijuar një çelës nga harmonia e ngjyrave?
Siç e keni parë dhe ju në veprat e
mia spikat harmonia e ngjyrave dhe “çelësi” i përdorur simbolikisht si hapës i
një rruge, apo i një porte jo më në kuptimin historik si mbyllës, ndoshta është
kjo e veçanta e artit tim. Shoqëria e sotme nuk duhet të përdorë më çelësat për
t’u mbyllur, por të ballafaqohet me shoqëri të tjera duke komunikuar pa
paragjykime.
Me çfarë teknike punon kryesisht?
Kam kryer Liceun në Durrës për
skulpturë dhe në Milano jam diplomuar në pikturë, kështu që duke i zotëruar të
dyja këto teknika, më pëlqen të eksperimentoj, megjithëse nga ana komerciale,
është piktura ajo që funksionon më mirë. Si në çdo profesion, me kalimin e
viteve fiton një lloj sigurie në punë. Asnjë s’ka lindur me përvojë artistike,
por dalëngadalë duke besuar te diçka personale në pikturë, ajo të shtyn që të
kërkosh dita-ditës. Gjëja më e bukur është që jetoj në Firence dhe kam një
studio timen ku pikturoj përditë. Ambienti në qytet është fantastik, muze pa
fund, galeri arti, librari. Këto janë ushqim për krijimin artistik.
Përmende artin bizantin si më pranë
shijeve të tua, por çfarë epoke e artit ka influencuar tek ti?
Nëntëqinda është periudha e
eksperimenteve të shumta. Habitesh se çfarë lloj demokracie ka pasur arti në
këtë kohë. Mendoj që artisti i sotëm kur shikon këtë periudhë i lind pyetja: A
mundem të krijoj diçka personale. Për mua artisti më i arrirë dhe kompleks,
qoftë me veprën, qoftë me mendimin e tij teorik, është artisti gjerman Joseph
Beuys. Emrin e tij ua këshilloj edhe studenteve të artit në Shqipëri. Me fjalë
të shkurtra ai sugjeron të mendosh seriozisht për forcat e tua dhe të besosh se
edhe ti je “artist”.
Kthehemi pak prapa në kohë. Si ka
qenë fëmijëria jote?
Kam lindur në Milot, qyteza ime e vogël.
Kam patur një fëmijëri të qetë, sepse me bashkëqytetarët e mi kishim raport të
mrekullueshëm, pavarësisht se ishte një periudhë shumë e vështirë ekonomike.
Unë nuk i harroj ato që ka vuajtur familja ime, sakrificat që kanë bërë
prindërit e mi për të më rritur e shkolluar. E konsideroj veten me fat që linda
në atë qytet paqësor ku vinin njerëz nga e gjithë Shqipëria, sidomos nga zonat
veriore. Miloti ishte një mrekulli të dielën që ishte ditë pazari. Shihja me
kureshtje malësorët, mirditorë, zadrimorë dhe më habiste gërshetimi i ngjyrave,
fantazia me të cilën ishin
qëndisur veshjet e tyre të pastra, me format e thjeshta dhe shumë dekorative.
Më tërhiqte komunikimi midis tyre. Mamaja ime qëndiste bukur, prandaj e shikoja
me kureshtje tek bënte punët e saj plot fantazi duke përdorur kombinime
ngjyrash me një harmoni fantastike. Babai im, megjithëse punonte në Laç, kur
kthehej pasdite nga puna, punonte deri në darkë vonë duke lyer shtëpitë e
qytetarëve. E shikoja se çfarë sakrificash bënin prindërit tanë për të na
rritur. Ishim 5 fëmijë. Unë jam i madhi dhe rrobat e reja gjithmonë i blinin
për mua, e pastaj kalonin për vëllezërit e tjerë.
Çfarë kujton nga vitet e
shkollës?
Besoj se, si tek çdo person, vitet e para të shkollimit mbesin në kujtesë
për atë ndërthurje të pafajësisë me ëndrrat fëminore. Me keqardhje them se veç
mbresave të bukura, kujtoj që dikur nuk e kisha të drejtën e shkollës, sepse
familja ime ishte familje kulakësh. Kjo etiketë absurde, sot duket diçka e
rrallë. Në Liceun Artistik “Mujo Ulqinaku” në Durrës gjithmonë i druheshim
faktit se rridhnim nga një familje kulakësh. Imagjino se sa keq ndihesh kur nuk
mund ta shikosh të ardhmen, kur nuk kisha të drejtë të bëja universitetin. Por
nga kjo anë më mirë, sepse pata fatin të vij në Itali më 1991 e të studioj në
Akademinë e Arteve të Bukura të Brerës.
Si shkuat në Itali?
Erdha në Itali me eksodin tjetër të madh të shqiptarëve më 1991. Pas shumë
vështirësive ekonomike, fillova studimet në Akademinë e Brerës, në Milano. Në
vitin e katërt fitova një bursë studimi në Angli dhe më pas udhëtova për në Nju
Jork ku qëndrova një periudhë. E sërish në Itali. Tani jetoj në Firence. Në
Shqipëri vij pothuajse çdo vit për familjen dhe shokët e mi.
Pra në Shqipëri, nuk mund të ecnit
vetëm pse ishit djalë kulaku?
Kur jam larguar nga Shqipëria ishte akoma periudha kur njerëzit i ndanin në
kategori: kulakë, njerëz që nuk mbështesnin regjimin komunist apo komunistë.
Nuk mund të shprehem se çfarë do të më kishte ofruar Shqipëria, por mua më
pëlqen të mendoj që talenti vlerësohet në çdo vend të botës. As në Itali nuk ka
qenë e lehtë dhe nuk është kurrë e lehtë. Këtu kam gjetur një ambient
krejt të ndryshëm nga ai shqiptar, por me shumë sakrificë, vullnet e
këmbëngulje kam arritur në këtë pikë ku ndodhem.
Në Londër fitova “Medalje të artë në pikturë” dhe turp të ketë Ministria e
Kulturës s’më ka dërguar asnjë lloj falënderimi. Diçka që nuk kuptohet, sepse
kanë qenë të ftuar në Olimpiadë. Atje unë jam prezantuar si shqiptar me ermin e
artit Milot. Nuk kam kërkuar ndihmë asnjëherë nga institucionet shqiptare dhe
këtë herë nuk prisja asgjë më shumë sesa një fjalë inkurajuese.
Meqë vini çdo vit në Shqipëri, e keni një opinion për ecurinë e vendit.
Për ku ishim dhe ku jemi, vendi ka
ndryshuar, por ndërtimet e shumta dhe pa arkitekturë më duken banale e të
frikshme, sepse janë bërë gjërat si në anarki. Habitem: shtëpi kudo dhe pyes:
po sa milionë shqiptarë ka në botë?
Sot në Shqipëri nuk ka akoma një stabilitet kulturor. Çdo gjë është e
lidhur me politikën ekonomike. Kjo është në nivele shumë të larta burokracia e
cila mbylli hapësirat për lindjen e talenteve. Një shtet kur nuk mendon për
kulturën, domethënë se njerëzit e artit nuk respektohen. Njeriu jeton një herë,
duhet përveç që të jemi pozitiv vetë, ambienti duhet të ndihmojë artin e
kulturën. Në çdo vend të botës sot ka krizë, por vendi ynë për artin modern nuk
ndjek një sistem. Imagjinoj se çfarë bëhet në Tiranë. Hap faqen e Muzeut
Kombëtar të Shqipërisë, shikoj se para disa vitesh ka qenë drejtor i ati, sot i
biri, ndërsa vëllai prezantohet me ekspozitë. Këto janë forma që nuk i japin
kurajë artit në demokraci. Ka 20 vite që Ministria e Kulturës, duke e ditur se
nëpër botë ka artistë të shkëlqyer shqiptarë, asnjëherë i ka ftuar për të bërë
ekspozuar me dinjitet bashkë. Për këtë nuk besoj që s’kanë të ardhura, por
mungon vullneti i organizimit. Me këto fjalë iku ekspozita ime në Tiranë, që ma
kishin premtuar (qesh).
Me Londrën çfarë të lidh? Çfarë
mundësish të jep Çmimi i Artë?
Në Londër kam studiuar fotografinë. Ekspozita e fundit dhe “Medalja e Artë
në Pikturë” u bënë shkas që të jem i ftuar në disa ekspozita gjatë këtij viti.
Në shtator marr pjesë në Bienalen e Torinos, pastaj në Katania për një
ekspozitë e organizuar nga Francesco Gallo që i bën homazh Klimtit, ku do të
ekspozoj bashkë me poetin nga Durrësi Ilir Paja. Dhe në tetor në Pekin në
Muzeun e Artit Modern.
Comments
Post a Comment