Marc Chagall_ Po ju nuk e shihni që kemi hipur në podin e thertores
Në Paris, gjithçka e mësova nga e para dhe, mbi të gjitha,
vetë zanatin.
Gjithandej në muzeume dhe salla ekspozitash bëja zbulime për
veten. Ndoshta ngaqë brenda meje e mori fjalën gjaku lindor, a ndoshta sepse (e
përse jo) tek unë u ndie kafshimi i kahershëm i qenit.
Por kuptimin e artit nuk e kërkoja vetëm te teknika. Para
meje sikur u zbulua fytyra e zotave.
Tani nuk desha më të dija as për neoklasicizmin e Davidit
dhe Egrit, as për romantizmin e Delakruasë, as për ndërtimin e formës të
Sezanit apo për kubistët.
Më bëhej sikur të gjithë ne zvarritemi të ndrojtur nëpër
sipërfaqen e botës, pa vendosur ta kthejmë kokëposhtë këtë shtresë të sipërme
dhe të zhytemi në kaosin zanafillës.
Që të nesërmen e mbërritjes, u nisa për në Sallonin e
Piktorëve të Pavarur. Miku, që më shoqëronte, më paralajmëroi që ekspozita
është e pamundur të shihet brenda ditës. Ai kishte qenë disa herë atje, çdo
radhë kishte parë sa qe lodhur dhe kishte ikur. Më erdhi keq për të dhe e nisa
vizitën sipas metodës sime:
Sallat e para i kalova me vrap, si të më ndiqte dikush nga
prapa, dhe u ndodha menjëherë në ato qendrore.
Kurseva forcat.
Kësisoj u ndodha në zemër të pikturës franceze të vitit
1910.
Dhe u magjepsa. Asnjë akademi nuk do të më jepte dot ato çka
mësova duke bredhur nëpër Paris, duke parë ekspozita dhe muzeume, duke soditur
vitrinat, madje edhe duke u shtyrë në pazar, kur blija vetëm një copë kastravec
të gjatë. Te sendet dhe te njerëzit, nga punëtori me bluzë të kaltër deri te
partizanët fanatikë të kubizmit, ndihej ndjenja e përsosur e masës, qartësisë,
formës, pikturimit; madje, në punimet e piktorëve mesatarë, kjo binte në sy më
dukshëm.
Ndoshta, askush më mprehtë se unë nuk e ndjeu sa e madhe,
për të mos thënë e papërshkueshme, ishte largësia që ndante deri në vitin 1914
pikturën franceze nga arti i vendeve të tjera. Sipas mendimit tim, jashtë
shtetit as e vritnin mendjen fare për këtë.
Kurse unë i kthehesha këtij mendimi sërish e sërish.
S’është puna te talenti i veçantë i disa individëve apo
popujve.
Këtu veprojnë forca të tjera, organike ose psikofizike, të
cilat përcaktojnë prirjet herë ndaj muzikës, herë ndaj letërsisë ose pikturës.
Fillimisht unë mora një studio në rrugën pa krye “Dy Men”,
por shumë shpejt kalova te një tjetër, që i përgjigjej më mirë kuletës sime të
varfër. Ajo ishte njëra nga kutizat e “zgjoit”.
Kështu quhej një qindëshe ateliesh të vogla, të shpërndara
rreth lulishtes, pranë thertoreve “Vozhirar”. Këtu jetonte bohema laramane e
artistëve.
Në atelietë e rusëve qante modelja hatërmbetur; në ato
italiane këndonin të shoqëruar me kitarë; në çifutet diskutonin me zjarr; kurse
unë rrija i vetëm para llambës me vajguri. Përreth piktura, pëlhura... në fakt,
jo pëlhura, por mbulesat e mia të tavolinave, çarçafë dhe këmisha nate, të
prera në copa dhe të tendosura në korniza.
Natë, ora dy ose tre. Qielli mbushet me kaltërsi. Së shpejti
do të zbardhë. Nga thertoret dëgjohen të pëlliturat e viçave... Të gjorët!
Kështu rrija deri në mëngjes. Studioja nuk pastrohej prej
javësh. Dyshemeja mbushej me qese, letra, lëvozhga veze, kuti kartoni...
Nuk fiket flaka në llambë... edhe në shpirtin tim po ashtu.
Kur fitili mbaronte, unë ngjitesha nën çati. Ishte tamam
koha për të blerë veresie ndonjë kulaç të ngrohtë, kurse unë bija për të
fjetur. Pak më vonë vinte shërbyesja, nuk e di përse, a për të pastruar në
studio (duhet patjetër? Vetëm mos prekni gjë në tavolinë!), a thjesht për të më
parë.
Në tavolinën prej dërrase ishin hedhur riprodhime të E1
Grekos dhe Sezanit, mbeturina peshku të kripur (unë çdo peshk e ndaja
përgjysmë, kokën për sot, bishtin për nesër) dhe thërrime buke.
Po qeshë me fat, do të vijë Sandrari dhe do më japë drekë.
Tek unë nuk hyje dot menjëherë. Duhej të prisje sa të
rregullohesha dhe të vishesha (sepse punoja lakuriq). Në tërësi, nuk i duroj
dot rrobat dhe gjatë gjithë jetës jam veshur si të qëllonte.
Pikturat e mia nuk i blinte kush. Edhe unë nuk shpresoja që
mund të shiteshin.
Një herë, mësjë Malpeli, më ofroi njëzet e pesë franga për
një pikturë të ekspozuar në Sallon, nëse nuk do e blinin më shtrenjtë.
- Shkëlqyeshëm, përse të pres! - u përgjigja.
Nuk arrij ta kuptoj përse tani, pas njëzet vjetëve, papritur
për to ka kaq shumë kërkesa.
Thonë sikur një francez i kulluar, Gustav Kokijo, madje
mbledh të gjitha pikturat e mia.
Do të ishte mirë ta takoja, për t’i thënë faleminderit.
Kurse unë para luftës i dhuroja pikturat sa majtas-djathtas,
rreth katërqind copë janë shpërndarë nëpër Gjermani, Holandë, në Paris.
E mirë. Të paktën, meqë i kanë marrë falas, s’besoj të
përtojnë t’i varin në mur.
***
Komisari i Popullit, Llunaçarski, më pret buzëqeshur në
Kremlin. Dikur, para luftës, ne takoheshim në Paris. Atëkohë ai shkruante në
gazeta. Kishte qenë te “Zgjoi”, edhe në studion time kishte ardhur.
Syze, mjekër e vockël, nënqeshje firauni.
Atëherë erdhi të shihte pikturat e mia për të shkruar një
artikull. Kisha dëgjuar që ishte marksist. Por njohuritë e mia në marksizëm nuk
shkonin më larg se fakti që Marksi ishte çifut dhe mbante mjekër të gjatë, të thinjur.
Menjëherë e kuptova që arti im nuk bënte për të, nga çdo anë ta shihje.
- Vetëm mos më pyesni, - e paralajmërova atëherë
Llunaçarskin, - përse pikturat e mia janë vetëm në ngjyrë jeshile ose të
kaltër, përse lopës i duket viçi që mban në bark etj. Nëse ai, Marksi juaj,
është kaq i zgjuar, le të ngrihet nga varri dhe t’jua shpjegojë të gjitha.
Pikturat ia tregova shpejt e shpejt. Ai buzëqeshte dhe diçka
shkruante në bllok.
Mendova se ai takim do ta vinte atë plotësisht kundër meje.
Kurse tani ai më ngarkon një detyrë të lartë.
Në Vitebsk u ktheva në prag të përvjetorit të parë të
Revolucionit të Tetorit. Si në të gjitha qytetet e tjera, edhe te ne
përgatiteshin ta festonin; në rrugë duheshin varur parulla dhe flamuj.
Bojaxhinj dhe mjeshtër për tabela dyqanesh në Vitebsk,
kishte sa të doje. I mblodha të gjithë, të mëdhenj e të vegjël dhe u thashë:
- Ju dhe fëmijët tuaj do të bëheni përkohësisht nxënës të
shkollës sime. Mbyllini dyqanet tuaja. Të gjitha porositë do të vijnë nëpërmjet
shkollës, kurse ju ndajini vetë mes jush.
Ja një duzinë modele parullash. Ato duhen shkruar në copa të
mëdha dhe të varen në muret e shtëpive, në qytet dhe në rrethina. Gjithçka
duhet të jetë gati për ditën kur do të zhvillohet demonstrata me flamuj dhe
pishtarë.
Të gjithë mjeshtërit dhe nxënësit e tyre nisën të
ripikturojnë dhe të ngjyrosin dhitë dhe lopët e mia.
Ditën e 25 tetorit, era e revolucionit i valëviste ato në të
gjithë cepat.
Punëtorët parakalonin duke kënduar “Internacionalen”.
Tek shihja fytyrat e tyre të gëzuara, isha i sigurt që ata
më kuptonin.
Kurse shefat, komisarët më duket se nuk ishin fort të
kënaqur. Po na thoni, ju kam rixha, përse lopa është jeshile, kurse kali
fluturon nëpër qiell? Ç’kanë ata të përbashkët me Marksin dhe Leninin? Punë
tjetër bustet prej gipsi, që i porositnin kush e kush më parë te skulptorët
gjysmakë.
Kam frikë se ato të gjitha i kanë fshirë shirat e Vitebskut.
I gjori, Vitebsku im!
Kur në parkun e qytetit vendosnin ndonjë statujë të tillë,
punë e duarve të nxënësve të shkollës sime, unë fshihesha pas shkurreve dhe
qeshja me vete.
Ku është tani ky Marksi?
Ku është stoli ku isha puthur dikur?
Ku të ulem dhe ta fsheh turpin tim?
Mirëpo një Marks ishte pak. Të dytin e vendosën në rrugën
tjetër. Aspak më të mirë se të parin.
I madh, i rëndë, ai dukej edhe më i shëmtuar dhe trembte
karrocierët te ndalesa aty pranë.
Më vinte turp, por ç’faj kisha unë?
***
Jam ulur në dhomën e pritjes të Komisariatit të Popullit për
arsimin. Pres me durim sa shefi i seksionit të denjojë të më presë.
Kërkoja të më paguanin për punën e bërë në teatër.
Nëse jo sipas “kategorisë së parë”, çka e siguronin pa shumë
mund miqtë e mi më praktikë, të paktën sipas minimumit. Mirëpo shefi më
buzëqeshi me ëmbëlsi dhe mjaulliti:
- Po, po... natyrisht... por puna është se... preventive...
vula... Llunaçarski... ejani nesër.
Kjo punë vazhdon dy muaj. Më në fund mora... pneumoni të
mushkërive. Edhe Granovski vetëm buzëqeshte. Ç’më mbetej të bëja tjetër?
O Zot, ti më dhe talentin, të paktën kështu thonë. Por përse
nuk më dhe pamje sugjestionuese, që të ma kishin frikën të tjerët dhe të më
respektonin? Po të kisha pamje më të rëndë, trup të madh, këmbë të forta dhe
mjekër katrore, askush nuk do të guxonte të më dilte kundër, sepse kjo botë
kështu është ndërtuar.
Kurse unë kam fytyrë s’ka ku të vejë më të butë. Edhe zërin
s’e kam të fortë.
I mërzitur, brodha rrugëve të Moskës.
Tek kaloja pranë murit të Kremlinit, padashur ktheva sytë
nga portat e larta të kullës.
Nga makina po dilte Trocki, shtatlartë, me hundë të hirtë
kaltëroshe. Me hap të rëndë e të sigurt, ai bëri për në apartamentin e vet në
Kremlin.
Papritur më lindi ideja: po sikur të shkoj te Demjan-Bjedni,
ai banon në Kremlin; gjatë luftës kishim shërbyer bashkë në një zyrë ushtarake.
T’i lutem që bashkë me Llunaçarskin të më ndihmonin të kthehesha në Paris.
Boll, nuk dua të jem më as mësues, as drejtor.
Dua të pikturoj.
Të gjitha punët e mia të paraluftës kishin mbetur në Berlin
dhe në Paris, ku më pret studioja e mbushur me skica dhe punë të pambaruara.
Poeti Rubiner, miku im i mirë, më shkruante nga Gjermania:
“Gjallë je? Kam dëgjuar se je vrarë në front. E di që je
bërë i famshëm këtu? Pikturat e tua lindën ekspresionizmin. Ato shiten goxha
shtrenjtë. Por mos shpreso të marrësh gjë nga Valdeni. Ai mendon që ty të
mjafton lavdia.”
E mirë. Më mirë do të mendoj për të afërmit: për
Rembrandrin, për nënën, Sezanin, për gjyshin dhe gruan.
Do të shkoj ku të qëllojë: në Holandë, në jug të Italisë, në
Provansë, duke shqyer rrobat e trupit:
- Të dashurit e mi. Ju e patë që u ktheva te ju. Por ndihem
keq këtu. Dëshira ime e vetme është të punoj, të pikturoj.
Unë nuk i duhem Rusisë, as asaj cariste, as kësaj sovjetike.
Nuk më kuptojnë këtu. Këtu jam i huaj.
Kurse Rembrandi më do... me siguri më do.
I shkrova këto radhë, si me bojëra në pëlhurë.
Sikur pikturat e mia të kishin një xhep të vogël, do t’i
fusja aty; ato mund t’i plotësonin personazhet e mia, të shkriheshin me
pantallonat e “Muzikantit” në panelin e teatrit...
Kush mund ta shohë ç’ka ai të shkruar në shpinë?
Tani, në kohërat e RSFR-së, unë thërras me zë të lartë: po
ju nuk e shihni që kemi hipur në podin e thertores dhe nga njëri çast në
tjetrin do të takojmë rrymën elektrike?
A nuk po vërtetohen parandjenjat e mia: ne, me kuptimin e
plotë të fjalës, rrimë varur në ajër, asnjë nuk ndien taban nën këmbë?
Pesë vitet e mia të fundit ma përvëlojnë shpirtin.
Jam dobësuar. Jam ngopur me... uri!
Dua t’ju shoh, B..., S..., P... Jam lodhur.
Do të marr me vete gruan dhe vajzën. Dhe do të vij te ju
përgjithmonë.
Dhe, ndoshta, menjëherë pas Europës do të më dojë edhe Rusia
ime.
Moskë 1922
Comments
Post a Comment