Umberto Eco_Të hash turpin me bukë
Të premten e shkuar, përgjatë netëve të organizuara
nga “La Republica” në Bologna, duke bashkëbiseduar me Stefano Bartezzaghi-n,
m’u desh të ndalesha te koncepti i namit. Dikur nami ishte ose i mirë ose i keq
dhe kur dikush rrezikonte t’i dilte nami i keq (ngaqë falimentonte, apo ngaqë e
mbanin për brinar), puna shkonte deri te vetëvrasja ose te krimet për motive
nderi. Natyrisht, të gjithë e dëshironin namin e mirë. Por ka kohë që koncepti
i namit ia ka lënë vendin atij të famës. Sot ka rëndësi të jesh “i njohur” nga
të tjerët, por jo në kuptimin e njohjes si nderim apo si vlerësim, por në
kuptimin më banal, siç është rasti kur dikush kalon në rrugë dhe të tjerët
thonë “shihni pak, po kalon ai!”. Vlerë mbizotëruese është bërë të dukurit dhe
mënyra më e sigurt është dalja në televizor. Dhe nuk është nevoja të jesh Rita
Levi Montalcini ose Mario Monti, mjafton të pranosh se bashkëshorti ta ka dredhur,
te ndonjë nga ato emisionet ku të bëjnë që lotët të të rrjedhin rrëke.
Heroi i parë i dukjes ka qenë teveqeli që ta bënte me
dorë nga prapa personit që intervistohej. Me këtë gjest bëhej i njohur në
mbrëmje te bari i lagjes (“E di që të pashë në televizor?”), por sigurisht, kjo
rënie në sy nuk zgjaste më shumë se dy orë. Kështu që, pak e nga pak,
fitoi terren ideja se për të rënë në sy tamam duhet të bësh gjëra që, herët a
vonë, do ta nxjerrin namin e keq. Nuk është puna se njerëzit s’e duan namin e mirë,
por ai i shkretë nuk arrihet dot lehtë: të duhet të bësh ndonjë akt heroik, të
fitosh në mos çmimin ‘Nobel’, të paktën çmimin ‘Strega’, të kalosh një jetë të
tërë duke mjekuar lebrozët dhe këto nuk janë gjëra që arrihen fët e fët. Është
më kollaj të bëhesh interesant kur je i çekuilibruar, nëse shkon në shtrat për
para me një njeri të famshëm, ose kur të akuzojnë për korrupsion. Nuk po bëj
shaka, mjafton të shohësh pamjen krenare të zyrtarit hajdut apo të mashtruesit
të vockël kur shfaqen në ekranet e lajmeve, qoftë edhe ditën e
arrestimit: i akuzuari zbardh dhëmbët ngaqë ca ditë burg në këmbim të
famës është ku e ku më mirë se parashkrimi i dënimit. Pastaj s’mbahet mend prej
sa vjetësh nuk dëgjojmë më që dikujt t’i jetë nxirosur jeta sepse i kanë hedhur
hekurat. Shkurt, parimi është ky: “Kur del Madonna pse të mos dal dhe
unë?”. Punë e madhe se ti nuk je virgjëreshë.
Për këto po flisnim të premten, 15 qershorin e shkuar,
kur pikërisht të nesërmen doli te “Republica” një shkrim i gjatë i Roberto
Esposito-s (“Turpi i humbur”), ku bënte refleksione edhe për librat e Gabriella
Turnaturi-t (“Turpi. Metamorfoza e një emocioni”, botues Feltrinelli) dhe të
Marco Belpoliti-t (“Pa turp”, botues Guanda). Me një fjalë, tema e humbjes së
ndjenjës së turpit është e pranishme në përsiatje të ndryshme mbi zakonet
bashkëkohore.
Sot, mania për t’u dukur (dhe dëshira për t’u bërë i
njohur me çdo çmim, edhe me çmimin e asaj që dikur quhej damka e turpit) vjen
nga humbja e ndjenjës së turpit apo turpin e hamë me bukë pasiqë vlerë
mbizotëruese në shoqëri është të dukurit, qoftë edhe me koston e turpërimit?
Anoj nga teza e dytë. Rënia në sy, të qenit objekt diskutimi është një vlerë aq
mbizotëruese sa njerëzit janë gati të heqin dorë nga ajo që dikur e quanim cipë
(ose ndjenja e xhelozisë për privatësinë e vet). Esposito vërente se edhe të
folurit me zë të lartë në celular, në një mjedis publik, duke i bërë të njohura
për gjindjen problemet e tua vetjake, ato që dikur pëshpëriteshin në vesh,
është shenjë e mungesës së turpit. Nuk është fjala për rastin kur robi s’e çan
kokën se të tjerët po e dëgjojnë (në këtë rast kemi të bëjmë me një të
paedukuar), është fjala për ata që, me papërgjegjshmëri, dëshirojnë që t’i
dëgjojnë të tjerët, anipse çështjet e tyre vetjake s’kanë kurrfarë rëndësie.
Por, ajmé, s’jemi të gjithë Hamletë apo Ana Karenina, që të kemi probleme
vetjake të rëndësishme, kështu që mjafton të na njohin bota për escort
apo si borxhli pa një kacidhe në xhep.
Lexova se një lëvizje fetare, s’më kujtohet emri i
saj, dëshiron të rikthejë rrëfimin faqe publikut. I kanë rënë pikës, se ç’lezet
ka që turpet e tua t’i marrë vesh vetëm prifti?
Comments
Post a Comment