Shkolla e parë shqipe ishte në Shkodër
Shkollat e para shqipe janë hapur në Shkodër e rrethinë rreth 400 vjet më parë dhe shkolla e lartë të paktën 134 vjet më parë. Shkodra ka pasur observatorin e parë astronomik në Ballkan. Gjatë qindvjeçarëve Shkodra ka qenë një metropol i qytetërimit shqiptar e madje ballkanik.
Për disa dhjetëvjeçarë shteti komunist e pati zyrtarizuar
një tezë të çuditshme, sipas së cilës e para shkollë shqipe në trojet shqiptare
është hapur vetëm në vitin 1887 në Korçë. Në kujtim të kësaj ngjarjeje 7 marsi
qe shpallur si dita kombëtare e mësuesit.
Shkolla e Korçës bashkë me poezinë e Naim Frashërit që i
thotë “ta paçim për jetë hua” ka atë rëndësi që ka, por të dhënat historike
janë të tjera, krejt të tjera.
Shkollat shqipe në viset veriore të Atdheut kanë gjalluar të
paktën qysh prej katërqind vjetësh. At Donat Kurti në një studim të botuar te
Hylli i Dritës më 1935 flet për të parën shkollë shqipe në vitin 1638. Si të
parat shkolla “për sa dijm na” ai përmend “tri: shkolla e Pdhanës (lexo:
Pllanës), e Blinishtit e e Shkodrës”. Për të parën thotë se është hapur më 1638.
Ndërsa studiuesi amerikan Edvin Zhak (Edwin Jacques) në librin e tij të njohur
“Historia e popullit shqiptar nga lashtësia deri në ditët e sotme” (The
Albanians: An Ethnic History from Pre-Historic Times to the Present) i çon
shkollat e para shqipe pak më përpara në kohë, në vitin 1632.
“Shkolla e parë, e dokumentuar, në gjuhën shqipe u hap në
Velë të Mirditës më 1632”, shkruan ai. Por kjo nuk ishte e vetmja. Sipas tij
“Një tjetër shkollë mjaft e hershme ishte hapur në Kurbin më 1632. Përveç
shkrimit e leximit aty mësohej gramatika shqipe dhe përdoreshin librat e
Bardhit, Budit e Bogdanit”. Historiani E. Zhak shton se edhe të tjera u hapën
“në Pllanë, një fshat afër lumit Mat, më 1638, në Troshan, më 1639, dhe në vetë
qytetin e Shkodrës më 1698”. Autori përmend disa prej mësuesve që shërbyen në
këto shkolla. Tërheqin vemendjen mbiemrat e tyre: Shqiptari (Gjon), Shkodrani
(Filip), dhe një i tretë Dhërmiu (Dhimitër), që me sa duket është prej një
krahine jugore të vendit, prej Dhërmiut.
Më pas u çelën shumë shkolla të tjera. Derisa më 1878, pra
një dhjetëvjeçar para “shkollës së parë shqipe”(!) të propagandës së
diktaturës, në qytetet veriore shqiptare e deri në Durrës, siç nënvizon
studiuesi amerikan, “kishte 21 shkolla të tjera fillore shqipe, që zhvillonin veprimtarinë
e tyre”. Ai sqaron se secila prej këtyre shkollave kishte rreth tridhjetë
nxënës, përveç asaj të Prizrenit, e cila kishte tetëdhjetë”.
Për arsye të njohura historike këto shkolla fillimisht u
hapën në rrethinë: në Shkodër dhe në përgjithësi në qytete pushtuesi kishte
kontroll të fortë, të përqëndruar, dhe kjo e vështirësonte deri në pamundësi
hapjen e një shkolle shqipe.
Shkollat ishin fetare, katolike. Kjo përmasë ishte e
kuptueshme për kohën, nuk mund të ishte ndryshe. Katolicizmi përfaqësonte fenë
e parë të shqiptarëve. Në ato kushte sidomos, kur nëpërmjet trysnive me e
ndërrue fenë pushtuesi synonte deri asimilimin, mund të thuhet se katolicizmi
ishte pjesë qenësore e identitetit shqiptar. Katolicizmi përfaqësonte kulturën
dhe qytetërimin perëndimor. E. Zhak citon një klerik françeskan shqiptar të
quajtur Leonardo, i cili, lidhur me thelbin e këtyre shkollave, pohon: “Ne jemi
më shumë misionarë të qytetërimit se sa të fesë”.
Në këtë hulli është edhe Kuvendi i Arbërit, i mbajtur më
14-15 janar 1703, të dielën e dytë të Epifanisë, në Kishën e Shën Kollit në
Mërkinjë të Lezhës. Siç dihet ai u organizua me nismën e nën kujdesin e
drejtpërdrejtë të një pape të madh, Klementi XI, Albani. Studiuesit kanë vënë
në dukje se nën veshjen fetare të këtij kuvendi të organizuar prej një pape me
gjak shqiptar fshihej edhe synimi i madh me e mbajtë gjallë shqiptarizmën, në
kushtet e pushtimit osman.
Edhe fakti që dokumentet e këtij Kuvendi historik u botuan
njëherësh në latinisht edhe në shqip, treqind vjet më parë, dëshmon qartësisht
këtë synim, ashtu siç dëshmon se njerëzit që shkruanin shqip nuk ishin të
pakët, pra as shkollat ku ata kishin mësuar e mësonin shqip. Sivjet ishte
treqindvjetori i Kuvendit të Arbërit dhe shteti në Tiranë bëri gjumin e madh,
bashkë me institucionet e veta akademike, përfshi më të rëndësishmin
institucion shkencor të vendit, Akademinë e Shkencave të Republikës së
Shqipërisë. Vijimësi e të njëjtit qëndrim shpërfillës që u mbajt edhe për Nënën
Terezë, në vitin e Lumnimit të saj. Po të mos kish bërë zhurmë shtypi, edhe aq
sa u bë me këtë rast për Shenjëtoren e madhe, e që ishte shumë shumë pak, edhe
aq nuk do të ishte bërë.
Por le të kthehemi prapë te shkollat. Asnjë botim zyrtar nuk
i përmend ato. Tekstet mësimore në shumë vështrime vazhdojnë me tezat e vjetra.
Ndodh për mungesë përgjegjësie të institucioneve shtetërore, për padije, për
ateizëm, apo sepse janë gjurmët e frymës kundërkombëtare të diktaturës, e cila
e vinte “inernacionalizmin” e ideologjinë mbi interesat kombëtare? A të gjitha
këto kanë gisht së bashku në këtë mbasdore?
Përhapësimi i një mashtrimi të tillë historik e ligësisht të
shëmtuar për qytetërimin e vendit tënd, duke e çuar hapjen e të parës shkollë
shqipe gati treqind vjet më vonë se sa është e vërteta e dokumentuar prej
studiuesve, për më tepër në mes të një Europe ku lulëzojnë universitete
mijëvjeçare, është me të vërtetë diçka përbindshore. Eshtë një ndër shërbimet
më të këqia që i bëhet lenies (kombit) shqiptare dhe padyshim një investim për
llogari të qarqeve parake etnonacionaliste ballkanike. Të gjithë diktatorët e
rroposin popullin e vet, por jo edhe qytetërimin e trashëguar, kulturën e
gjuhën e tij. Ajo që ka ndodhur e pjesërisht po ndodh edhe sot Shqipëri, është
e pakundshoqe në llojin e vet.
Me sa duket ishte quajtur politikisht më e dobishme që, për
inat të Shkodrës e të Veriut kundërkomunist, për urrejtje ndaj katolicizmit e
qytetërimin perëndimor, le të fundohej edhe trashëgimia kulturore e qytetërimi
europian i kombit.
Me fjalë të tjera, jo nusja që kruhej me mullixhinë, por
plaka shtrigë klithi: për inat të sime ré tim bir e shtifsha në dhé!
Historiani amerikan Edvin Zhak në veprën e naltpërmendur
shton se më 1877 në qytetin e Shkodrës kishte edhe një “qendër me ndikim për
arsimin e lartë, Kolegja e Shën Françesk Savierit, që pajiste me arsim teknik e
tregtar rreth 400 studentë”.
Kjo shkollë e lartë ishte edhe një qendër shkencore për
krejt Ballkanin, jo vetëm për Shqipërinë. Sipas këtij autori, “një risi
shkencore në Kolegjin e Shën Savierit ishte Observatori Metereologjik, i
themeluar aty më 1888, si i pari observator astronomik në Ballkan”. Ky
observator, thekson Zhak, “i vazhdoi shërbimet e tij të vlefshme deri më 1946,
kur u konfiskua nga regjimi komunist”.
Shkodra kështu dëshmohet edhe një herë si një qendër me
peshë e qytetërimit perëndimor jo vetëm në shkallë shqiptare, por edhe më
gjërë, në shkallë rajonale.
E vërteta duhet më në fund të thuhet: datat e themelimit të
shkollës së parë të lartë në Shqipëri nuk lidhen me institutet që i shpalli me
shumë zhurmë pushtetit komunist e që vazhdojnë edhe sot me u njohë si data
zyrtare të fillimit të shkollës së lartë. Shkolla e parë e lartë shqipe daton
të paktën vitin 1877, kur dokumentohet Kolegji i Shën Françesk Savierit, që
pajiste me njohuri tregtare e teknike 400 studentë. Dokumentohet kjo datë, por
nuk dihet: mund të ketë qenë hapur edhe më parë.
Në studimin që e përmenda më lart At Donat Kurti jep edhe
një të dhënë të mrekullueshme për marrëdhëniet e vendit tonë me atë revolucion
teknologjik që e tronditi botën kulturore me fuqinë e jashtëzakonshme shtytëse
që u dha botimeve dhe kulturës në tërësi: për lidhjet me shtypshkronjën. Ai
thekson se shtypshkronja kishte hyrë në Obot “fill mbas të gjetunit”, domethënë
fill pas shpikjes së saj nga Gutenbergu. Shtypshkronja e Obotit, shkruan At
Kurti, njihet më 1493. Kjo do të thotë se ajo ishte futur në Shqipëri vetëm 38
vjet pasi Gutenbergu i dha vendit të vet dhe botës prodhimin më të famshëm të
krijesës së tij: Biblën e shtypur në shtypshkronjën e vet.
Tridhjetë e tetë vjet për atë kohë janë si tridhjetë e tetë
ditë sot, ndoshta më pak. Ai përmend edhe shtypshkronjën tjetër të Shkodrës, që
njihet më 1563, por nuk përjashtohet që edhe kjo të jetë më e hershme.
Shtypshkronja, siç dihet, vlerësohet si një prej shpikjeve
më të mëdha të gjithë kohëve. Studiues të ndryshëm e vendosin Gutenbergun,
autorin e kësaj shpikjeje, ndër njëqind njerëzit më me ndikim në historinë e
njerëzimit. Madje amerikani Majkëll Hart (Michael H. Hart), e rendit të tetin
sipas këtij kriteri. Futja kaq e vrullshme, e menjëhershme, e kësaj teknologjie
dëshmon se në Shkodër e rrethina lidhjet me Perëndimin ishin të drejtpërdrejta;
dëshmon se aty kishte një jetë intelektuale të dendur, plot energji, aty
shkruhej, krijohej, botohej, përhapej kulturë.
Cilët libra janë botuar në ato vite të mugëta? Mjerisht
gjatë zhvillimeve të mëvonshme dramatike në trojet shqiptare ato janë zhdukur.
Por gjithësesi mund të shpresohet se diçka do të ketë mbetur e herëdokur do të
zbulohet. Arkivat e Vatikanit e ato të Stambollit kanë ende shumë galeri të
paprekura prej nesh. (Burimi: Pasqyra, VITI V - 24 DHJETOR 2003)
Comments
Post a Comment