Sodoma, edukim tranzicional
Romani Sodoma, edukim tranzicional, me autor Rami Sabriun, i
botuar së fundmi nga Shtëpia Botuese “DITURIA”, është një krijim jo
vetëm i guximshëm, por edhe risisjellës e i larmishëm për nga tematika.
Substanca letrare e tij ka një karakter të mirëfilltë lirik, që buron
prej pranisë së subjektit të rrokshëm, prej skicimit të personazheve, si
dhe të rrugës evolucionare të tyre, e sidomos prej magjisë së rrëfimit
autorial për të ngritur ngrehinën tekstuale letrare. Në të trajtohet një
temë sa reale, aq edhe imagjinative, sa subjektive, po aq edhe
universale. Është tema e dyzimit të njeriut, e tjetërsimit të tij, e
mohimit të vlerave dhe triumfit të antivlerave. Vepra e merr materialin e
ndërtimit të saj artistik nga një realitet mjaft i njohur në letërsinë
shqiptare dhe atë të përbotshme. Ngjarjet vendosen në Sodomë, qyteti që
së bashku me Gomorrën u shkatërruan nga Zoti për shkak të mëkateve që
kishin kryer banorët e tyre. Pra, përmasa tematike dhe shtrirja
narrative e temës ka si referencë letrare dhe model ligjërimor Biblën
dhe Kur’anin, dy tekste që na japin informacionet e para mbi Sodomën dhe
popullin e saj, i cili kishte filluar të praktikonte një veprim të ulët
e të panjohur më parë: sodomizmin (homoseksualizmin). I mbrujtur nga
një temë e tillë, romani është një pasqyrim i kohës, i mbështjellë me
një tis biblik e kur’anor, një gjetje kjo jo e rastësishme. Dihet që
Bibla ka frymëzuar dhe ndikuar te shumë autorë në kohë e vende të
ndryshme (Aligeri, Miltoni, Bodleri, Kamy, Prusti etj.), gjë që
pasqyrohet edhe në letërsinë shqipe (Fishta, Kuteli, Kadare), por autori
i këtij libri na e ka sjellë këtë frymëzim në mënyrë krejt origjinale.
Romani përbëhet nga dy pjesë dhe nëntë kapituj, secili prej tyre me disa
nënndarje, dhe çdo kapitull paraprihet nga një Psalm i marrë prej
Biblës apo nga një Sure të marrë prej Kur’anit. Psalmet dhe Suret
përdoren si kode tematike, për t’u shtjelluar e shpërndarë më pas në
diskursin narrativ të tekstit që pason, por edhe në funksion të
ligjërimit dhe plotësisë artistike të romanit. Përmes këtij boshti
ndërtohen tablo të gjera e gjithëpërfshirëse të jetës së individëve të
veçantë (Durim X, Syri Bastari, Mira, Gjergj Lekaj, Vujtimi, Mirhumi
etj.), të cilëve autori u jep karakter universal. Mënyra sesi i formëson
karakteret, si dhe roli i rrëfimtarit në krijimin e marrëdhënies
lexues-autor-tekst, janë dy hollësi që ia vlen të ndalesh. Me një stil
të veçantë narracioni, si dhe me përdorimin e simboleve të ndryshme,
autori arrin të ndërtojë paradigmën e një letërsie të pakohë…
Është një roman që luhatet ndërmjet dy kohëve, para dhe pas
nëntëdhjetës. Kjo sepse edhe vetë autori i tij u përket dy kohëve.
Pavarësisht se përgjatë gjithë veprës flitet për Sodomën, në të vërtetë
kemi të bëjmë me një aludim për Shqipërinë nën regjimin totalitar, për
periudhën tranzicionale që pasoi e duke mbërritur deri më tani dhe këtu.
Romani karakterizohet nga një përshkrim i papërsëritshëm e i fuqishëm
ngjarjesh dhe gjendjesh të mjerueshme njerëzore, nga një shpërfaqje
gati-gati vizuale dhe e përjetueshme e një realiteti “sodomas” që u
instalua në Shqipërinë e pasviteve ‘45, por që në forma të tjera,
vazhdon të jetë i pranishëm edhe në ditët e sotme. Personazhet
rrugëtojnë përgjatë jetës së tyre të pashpresë, pa pritur që dëlirësia,
dashuria, sinqeriteti dhe besimi tek e drejta do të vlerësohen ndonjë
ditë. Fati tregohet aq mizor me ta, sa u krijon përshtypjen se po i vë
në lojë. Nuk besojnë më në asgjë, pasi besimi u vdes bashkë me idenë që
Sodoma do të jetë e tillë përjetësisht. Disa vdesin (nën tortura), të
tjerë merren zvarrë nga koha, e të tjerë ende arratisen nga ky vend “të
mallkuarish”. Nga këtu marrin kuptim edhe fjalët e thëna diku nga fundi i
romanit: “…askush nuk mund ta përmbajë një popull që nga shtypja më e
egër ka dalë në liri. Sidomos kur shtypësit e djeshëm kthehen në
liridashësit e nesërm dhe përpiqen të përfitojnë sa më shumë të jetë e
mundur në atë boshllëk, i cili qëndron ndërmjet së djeshmes dhe së
nesërmes, e që për shkak të babëzisë së tyre, nuk përfundon kurrë. Të
nxitur nga kompleksiteti i fajit të djeshëm, e ndoshta nga një frikë që
kjo e djeshme i bën të kenë kundrejt të nesërmes së tyre, ata do të jenë
gjithmonë një hap përpara çdo njeriu që deri më sot ka folur për lirinë
e, për pasojë, iluzioni i lirisë së nesërme do të jetë po aq absurd sa
dhe vetë shtypja e tyre e djeshme, duke i bërë të enden pafundësisht
qorrazi në boshllëkun midis së djeshmes dhe së nesërmes, e duke e kthyer
kështu në një të sotme që tenton drejt pafundësisë, përderisa secilit
prej tyre vdekja i duket diçka e largët, po aq e largët sa dhe e
nesërmja që vonon të vijë në këtë të sotme që nuk është koha e
përshtatshme për të qenë njeri.”
Shkrimtarët janë të parët që duhet të shprehen në emër të lirisë e të së vërtetës, të parët që duhet t’i mëshojnë së ndërgjegjshmes dhe të jenë besnikë të saj në çdo lloj regjimi (qoftë diktaturë apo demokraci). Pikërisht këtë ka bërë edhe autori i këtij romani: ka thënë atë që është, atë që i ka parë mendja e i ka dëgjuar ndërgjegjja. Hysni Ndreu
Shkrimtarët janë të parët që duhet të shprehen në emër të lirisë e të së vërtetës, të parët që duhet t’i mëshojnë së ndërgjegjshmes dhe të jenë besnikë të saj në çdo lloj regjimi (qoftë diktaturë apo demokraci). Pikërisht këtë ka bërë edhe autori i këtij romani: ka thënë atë që është, atë që i ka parë mendja e i ka dëgjuar ndërgjegjja. Hysni Ndreu
Comments
Post a Comment