Ramadan Sokoli, kolos i etnomuzikologjisë shqiptare
Profesorin
e nderuar e kam takuar për herë të parë në vitin 1970, pikërisht më 26
dhjetor të atij viti, në Tiranë. Atëkohë, bashkë me kompozitorin e
profesorin Lorenc Antoni, si përfaqësues të Shoqatës së Kompozitorëve të
Kosovës, në kuadrin e marrëveshjes për shkëmbime të ndërsjella nëmes
Shoqatës së Kompozitorëve të Kosovës dhe Lidhjes së Shkrimtarëve dhe
Artistëve të Shqipërisë, patëm shkuar në Festivalin tradicional që
organizohej çdo vit, – Kënga në Radio, – njëri prej aktiviteteve të
shumtë ku i këndohej Partisë së Punës së Shqipërisë, kooperativistit,
shokut Enver dhe tërë plejadës së udhëheqësve partiakë.
Ai festival me vlera kombëtare në
muzikën e lehtë shqiptare, krahas pasurimit për vite me radhë të fondit
të kësaj gjinie, nxirrte në pah edhe krijime të tjera ,,me elemente të
huaj,,, siç thoshin anëtarët e byrosë politike të ngarkuar me çështjet
ideologjike në artin shqiptar dhe, fill pas mbarimit të edicioneve të
festivalit, mbanin plenume dhe konferenca për të trajtuar “mangësitë
ideologjike” të këngëve. Ende e kam të freskët Plenumin IV të Komitetit
Qëndror të Partisë së Punës të Shqipërisë, që u thirr menjëherë pas
festivalit të XI, për të ndëshkuar, siç shpreheshin, frymën liberale që
kishte nxjerrë krye në disa nga këngët dhe që përbënin “shfaqje të
huaja,, për normat e shoqërisë socialiste.
Pra, sidoqë kanë kaluar shumë vite, më
kujtohet si tani ai festival, se kam qënë i pranishëm dhe më befasoi me
këngë të një stili të ri, stil që nuk ishim mësuar ta dëgjojmë herë të
tjera. Prandaj edhe debatet, autokritikat dhe kritikat ishin të ashpra
dhe në fund u shoqëruan me marrjen e masave drakoniane ndaj të gjithë
atyre kompozitorëve dhe këngëtarëve, të cilët shprehnin ,,mani për të
huajën,,.
Kështu doli edhe termi ksenomani, që u
huazua nga fjalorët dhe u përdor nga propaganda dhe nga politika e
diktaturës në lëmin e artit e të kulturës. Qëllimi ishte të bëheshin zap
dëshirat e përpjekjet e shkrimtarëve dhe artistëve për t’u njohur e
përfituar nga arti dhe kultura përparimtare botërore. Me këtë u hap
“drita jeshile,, që të anatemohej, ndalohej dhe dënohej çdo lëvizje
kulturore, e cila nuk përmbante të gjithë elementet përbërës
të realizmit socialist, duke u bërë sinonim i krimit. Ndëshkimi në
kësi rastesh nuk kufizohej vetëm me burgim, por shkonte deri në
asgjësim fizik. Meqë ishim mysafirë të Lidhjes së Shkrimtarëve dhe
Artistëve të Shqipërisë, na pritën në lokalët e saj ku, pos shumë
krijuesve, të cilët na i prezantuan me protokoll, ishin të pranishëm
edhe persona të tjerë, të cilët as që guxonin të na afroheshin pa lejen
e funksionarëve partiakë.
Në mesin e tyre çuditërisht ishte edhe
profesori Ramadan Sokoli. U habitëm paksa duke e ditur se në çfarë ferra
kishte kaluar menjëherë pas ,,Çlirimit,, të vendit.
Nuk e kam pasë njohur më parë, por kisha
lexuar mjaft prej veprave të tij shkencore, ndër të tjera edhe një
botim voluminoz e një studim të thukët shkencor me titull Folklori
muzikor shqiptar, (Morfologjia), dalë nga shtypi më 1965. Ishte ndër
veprat e para shkencore të këtij autori, të cilën ma kishin dërguar
vëllezërit dhe motrat e mia, që ishin asokohe në Shkodër. Ua kishte
dhënë motra e profesorit, Safetja, me porosi që të ma dërgonin në
Kosovë. Ishte vërtet një kënaqësi që e njoha këtë artist dhe
etnomuzikolog të shquar personalisht dhe me shumë lutje e bëmë sëbashku
një fotografi me kolosin e krijuesin e doktrinës etnomuzikologjike
shqiptare.
Po ta analizojmë atë fotografi me
kujdes, do të vërejmë se, ndërsa në fytyrat tona shihet një lloj gëzimi
për takimin tonë me të, në fytyrën e tij bie në sy njëfarë droje,
ankthi, disponim i zymtë që merr përmasa të njeriut të frikësuar.
Ndjenjë e natyrshme kjo për këtë intelektual të rrallë, që pat njohur
izolimin shumëvjeçar nga diktatura, çka bëhej “në emër të popullit,,. Po
në emër të tij, i dërgonin nëpër burgje dhe internime. Me siguri që nuk
i kishte harruar bisedat paraprake dhe të shumta në zyrat e errëta të
hetuesisë dhe të Sigurimit, që zhvilloheshin gjithnjë sipas një plani
dhe programi, si reminishencë dhe retiçencë e dhunës, jo vetëm fizike,
por sidomos psikike.
Ishte shtatlartë, me pamje fisnike dhe
gjatë bisedës shumë të shkurtër që zhvilluam me të, unë dhe profesor
Lorenci u bindëm se ishte një njeri i predestinuar për shkencë,
mendimtar që zotëronte prirjen për objektivitetin shkencor, për
krijimtarinë e vërtetë artistike, si veprime pragmatike me cilësi dhe
përmbajtje humaniste, substancë intelektuale të rafinuar në kuptimin më
pozitiv të kësaj stileme.
Si do që fjalët e tij ishin
mbresëlënëse, i dilnin nga goja me një pianissimo, saqë mezi e dëgjoja.
Si dukët frikohej sepse ,,Sigurimi, syri vigjilent i Partisë”, siç
dëgjohej të thuhej shpesh e kudo, të bënte gjëmën. Pra, nuk kish çudi që
t’i ndodhte edhe njëherë tragjedia që pat pësuar pa bërë asnjë faj.
Prandaj ruhej se mos e ,,tepronte,,, sikurse thoshin pushtetarët për
normat e ,,sjelljes,, së papërgjegjshme para të huajve e sidomos para
atyre që vinin nga shtetet revizioniste, siç emërtohej në radhë të parë
ish-Jugosllavia.
Pavarësisht prej gjithë atij
konstelacioni optik që zotëronte dhe atmosferës mikpritëse dhe solemne
për nderin tonë, gjatë tërë kohës ndjehej edhe një lloj mjegullëze
mikluese, intelektuale e artistike, që dukej qartazi se ishte farsë e
ushtruar mirë nga kreu i Lidhjes së Shkrimtarëve dhe Artistëve të
Shqipërisë, si specifikë e diktaturës, edhe pse artificialisht bënin
çmos ta mbulonin.
Ramadan Sokoli: E si mund të punosh kthjellët, kur mbizotëron parimi hegelian ,,gjithkush kundër të gjithëve,,?
Ramadan Sokoli: E si mund të punosh kthjellët, kur mbizotëron parimi hegelian ,,gjithkush kundër të gjithëve,,?
Mendoj se, as sot e as nesër nuk mund të
përfytyrohet shkenca e etnomuzikologjisë pa të, pa kontributin që ka
dhënë qysh para shtatë dhjetëvjetëshash, sepse, pos brezit të parë që
krijoi, siç thotë kompozitori dhe muzikologu prof. dr. .Sokol Shupo,
,,botimet e tij të shumta influencuan dukshëm në rritjen e
sensibilizonit të formimit të muzikologëve të shkolluar vetëm në
Shqipëri. Ato ishin kthyer në një lloj Bible për këtë profesion … në
krijuesit shqiptarë, njohja e sistemuar e lëndës folklorike shqiptare
krijoi një premisë reale për t’u shprehur me një gjuhë të pasur në
elemente shqiptarë,,. Prandaj universi estetik i etnomuzikologjisë
shqiptare, pa Ramadan Sokolin në Shqipëri dhe pa Lorenc Antonin në
Kosovë, të cilët filluan veprimtarinë e tyre kërkimore dhe artistike dhe
vunë themelet e saj në gjysmën e dytë të shekullit të kaluar, nuk do ta
kishte këtë zhvillim dhe utilitarizëm muzikor si funksionalizim
estetik. Do të përqendrohemi posaçërisht në aktivitetin krijues të
kompozitorit dhe të etnomuzikologut Ramadan Sokoli, jo vetëm për të
kuptuar nervin e tij hulumtues, por edhe për ta njohur krijimtarinë që
paraqet njëmetaforë artistike si pjesë përbërëse e kohës sonë, si
sublimim i ndjenjave krijuese dhe i përjetimeve origjinale
me qasje të duhura artistike. Me emrin e tij është e lidhur
ngushtë etnomuzikologjia shqiptare, kjo degë e shkencës, historia dhe
ecuria e saj në Shqipëri dhe më gjerë.
Etnomuzikologjia fillestare dhe pa traditë
Etnomuzikologjia nuk ka pasur ndonjë traditë të madhe si shkencë
në trojet tona, sikurse edhe e gjithë shkenca dhe kultura shqiptare.
Në një të kaluar jo fort të largët, kemi pasur disa emra të nderuar,
të cilët kanë qënë mbledhës të folklorit dhe ndonjëherë kanë mundur
t’i deshifrojnë këngët që kanë mbledhur. Ndër ta duhet përmendur Gjon
Kolë Kujxhija, që ka dhënë një ndihmesë të shquar me botimin e vëllimit
të parë me titull Valle kombëtare – Dasma Shkodrane, më 20 qershor 1943
në Firence, si dhe Pjetër Dungun me përmbledhjen e njohur Lyra
shqiptare.
Të dy këto punime mund të konsiderohen
në mos të parat, së paku ndër të parat botime të kësaj gjinie. Ramadan
Sokoli është studiues e hulumtues, i cili i shtrin
problemet etnomuzikologjike në tema universale të kësaj shkence duke
i prezantuar në referenca. Ai pikërisht është i pari që na solli
brenda një harku kohor të shkurtër një varg studimesh dhe
tekstesh etnomuzikologjike me struktura komplekse, moderne, jo vetëm
në aspektin e parimeve estetike, por edhe të qasjeve të tyre, duke
u bazuar në diskurse që burojnë nga vetë gjenia krijuese e
popullit. Kësaj të fundit i jep pa ngurrim përparësi, siç i ka hije
një shkencëtari me bagazh të konsiderueshëm diturie dhe pa dilema,
si përfaqësues i denjë dhe teoricien i parë i
etnomuzikologjisë shqiptare.
Tek vepra e Ramadan Sokolit shquajmë një
krijimtari të madhe dhe të gjerë, jo vetëm në etnomuzikologji, por edhe
në kompozicion. Nga ky këndvështrim, duke i shpalosur punimet e tij
shkencore, me plot gojë mund të themi se kredoja e tij krijuese dhe
hulumtuese bazohet në binomin artist shkencëtar, binom që shumë shpesh e
hasim edhe te krijues të tjerë, sepse koha ka qenë ajo që ua ka
imponuar një realitet të tillë.
Shkodra, qytet i një kulture të madhe gjithëshqiptare
Shkodra ka qenë qyteti në të cilin u lind ky shkencëtar, që rrjedh
nga një familje me tradita të hershme kombëtare, atdhetare e
qytetare. Fisi i Sokolajve pat ardhur nga fshati Boja i Sumës i Malësisë
së Madhe dhe ka nxjerrë shumë trima. Po të shfletojmë pak historinë, do
të na shfaqet përpara figura e Hodo Pashë Grudës, mbrojtësit legjendar
të Hotit e të Grudës – dy treva shqiptare në Mal të Zi.
Ramadan Sokoli u lind pikërisht në
Shkodër, më 19 qershor të vitit 1920. Aty filloi të mësojë muzikën
artistike dhe në moshën 16-vjeçare kompozoi një sërë këngësh, si:
,,Turtulleshë,,, ,,Jelino,,, “Lulja me erë,, e shumë të tjera, që u
përqafuan nga publiku dhe u bënë pjesë e shpirtit të tij.
Në vitet 1940-1944 vazhdoi studimet për
flaut dhe kompozicion në Konservatorin e Muzikës ,,Luigi Cherubini,,, në
Firence (Itali). Pas përfundimit të studimeve, duke grumbulluar tashmë
dije të konsiderueshme, e ngriti nivelin jo vetëm të mësimdhënies së
flautit, të teoretikës e të teorisë së kompozicionit, por u fut plot
sukses në të fshehtat e në enigmat që mbante në gji ai kozmos muzikor,
si katarsis aristotelas. I gjithë ky proces nuk kish si të mos
shoqërohej me ,,trandje,, shpirtërore. Rëndësi të posaçme i kushtoi
përcjelljes e zbatimit të përvojës së fituar sakaq, si mesazhe bindëse
për krijimtarinë e tij jo vetëm në rrafsh teoriko-praktik, por edhe
artistik. Njëkohësisht bëri hapa drejt sintetizimit të tyre në aspektin
gnoseologjik.
Mjerisht, me kthimin në atdhe, fill pas
mbarimit të studimeve, çka përkoi me kohën kur komunistët e ,,çliruan,,
Shqipërinë, Ramadan Sokoli pësoi jo vetëm katarsis e tronditje të
vërteta shpirtërore, por edhe tragjedi. Befas ,,çlirimtarët,, e burgosën
bashkë me të dy vëllezërit, Ibrahimin dhe Hodon, për shkak të
pjesëmarrjes në veprimtari nacionaliste dhe legaliste. Ky ishte “mëkati“
i tyre. Pas shumë viteve, falë ndihmës së shokut të tij, shkrimtarit
Llazar Siliqi, – që shfrytëzoi, siç thuhej, nevojën e regjimit për
kuadro të afta në fushën e studimeve muzikore, – u lirua nga gulagu
enverist. Por, pas vuajtjeve fizike, filluan vuajtjet, po aq të
mëdha, shpirtërore, sepse e detyruan të krijonte si “anonim”, pa pasur
të drejtë të vinte emrin në veprat e në shkrimet që botonte.
Me të dalë nga burgu, me qenë mse ia
kishin nevojën, donin s’donin e caktuan instruktor muzike në Ministrinë e
Mbrojtjes, instruktor të korit shtetëror, përgjegjës të muzikës në
Pallatin e Kulturës në Tiranë, ndërsa më 1967 e caktuan pedagog në
Liceun Artistik “Jordan Misja”nga ku e nxorën në pension në moshën
55-vjeçare, bash në kohën më të përshtatshme krijuese. Gjithnjë u është
përmbajtur fjalëve “Chi va piano, va sano”, (Kush ec ngadalë, mbërrin
shëndoshë e mirë). Me durim e këmbëngulje, me zell e përkushtim, botoi
shumë artikuj e studime shkencore dhe praktikisht u bë themelvënësi
i muzikologjisë shqiptare, pastaj edhe modernizuesi i saj në
tërësi, përmes zbatimit të diskurseve dhe referencave konkrete, të cilat
u mishëruan e u materializuan në veprimtaritë e specializuara të
fushës përkatëse. Paralelisht me këtë, i vuri vetes detyrë që të
përgatiste kuadrot e nevojshëm, duke qënë i vetëdijshëm se në
muzikologji mungesa e tyre ishte mjaft e theksuar.
Studim i shkëlqyer: “16 shekuj” – njih vetveten!
Lista e punimeve të tij do të ishte shumë e gjatë, por ne do
të ndalemi vetëm në veprën 16 shekuj, ku çuditërisht as në kopertinë e
as në brendinë e botimit nuk hasim as datën e botimit e as atë
të krijimit, çka mund të konsiderohet si lajthitje teknike.
Parathënia fillon me fjalët e së madhes Dora d’Istria (Elena Gjika):
,,Arbëria gjithmonë ka nxjerrë njerëz tëmëdhenj,,.
Qysh në rreshtin e parë të kësaj
parathënieje lexojmë dy fjalë: ,,Njih vetveten,,, si lajtmotiv i krejt
studimit, edhepse profesori i nderuar në të nëntë kaptinat nuk thotë as
edhe një fjalë të vetme për veten, por ligjëron e shkruan për
personalitete që pak ose aspak nuk janë hulumtuar, që nuk është shkruar
për ta, përfshi krijimtarinë shkencore dhe artistike të humanistëve,
artistëve dhe shkencëtarëve mërgimtarë. Pra, sintagma: ,,Njih
vetveten!,, e përligj plotësisht e më së miri vënien në ballë të
parathënies, duke qënë se i sugjeron çdo krijuesi, duke filluar nga
vetvetja, njohjen e modeleve që duhen ndjekur, nga të cilët duhet të
mësojë secili. Në kreun e parë shpaloset veprimtaria e madhe e dijetarit
dhe muzikantit Niketë Dardani ose Niketa i Remesianës, për të cilin
autori me të drejtë shprehet: ,,Niketë Dardani, i pajisur me prirje
letrare e muzikore, përpilonte këngë dhe himne e ua mësonte besimtarëve
që t’i këndonin së bashku. Me sa duket ai ishte rritur në një mjedis
ku muzika përfshihej në planin mësimor për edukimin e rinisë, si pjesë
e lëndës së metrikës”.
Më tej, autori shton: “Pra, ky prelat i
devotshëm, njeri i gjakut tonë, në moshë të re, 26-vjeçare, ishte në
postin më të lartë në hierarkinë kishtare katolike, që i dha qytetërimit
një opus të gjerë të kanonizuar, të pranuar si model, aktual dhe i
përdorshëm edhe në ditët e sotme. Mjafton të përmendim Te Deum Laudamus,
himn i cili njihet në literaturën e përbotshme dhe ka mbetur aktual që
nga viti 525 pas Krishtit e ndodhet në Antifonarin e Bangorit të
Irlandës, si dorëshkrim i kopjuar ndërmjet viteve 680-691, si relikë
paleokristiane që të kujton disa skulptura arkaike plot patos në
thjeshtësinë tyre. Sa i përket natyrës së himnit të sipërpërmendur,
profesor Ramadan Sokoli thotë se ky himn tradicionalisht shtjellohet
lirshëm, duke u mbështetur në pikat parësore sipas stilit
responsorial, domethënë duke gërshetuar zërin e solistit me zërat e
grupit të këngëtarëve, që i përgjigjet verset pas verseti. “Te Deum
,vazhdon autori, pa druajtje është më i famshmi himn në liturgjinë
kishtare të mbarë botës.
Më tej, Ramadan Sokoli shpjegon edhe
shumë elemente të tjerë dhe ve në dukje se “me të drejtë mund të
konstatojmë se ky krijues sikur asgjë të mos kishte bërë, por vetëm këtë
himn, do të kishte ngelur i njohur si autor me një të shprehur dhe të
menduar si krijues i vetëdijesuar dhe i formësuar artistikisht në nivel
të lartë artistik dhe duke pasur soditje imagjinative në kontekstin jo
vetëm spiritual, por më gjerë”. Në fund, autori konstaton: kjo dukuri
dëshmon jo vetëm për qëndrueshmërinë e himnit, por edhe për azhdimësinë e
pandërprerë të traditës sonë, duke hapur shtegun për hulumtime të
mëtejshme rreth etnogjenezës së popullit tonë, si dhe të vazhdimësisë
etnokulturore iliroarbërore- shqiptare. Me qënë se vendi në gazetë nuk
na lejon të flasim për të gjithë kapitujt veç e veç gjerësisht, ne vetëm
sa i përmendëm ato.
Comments
Post a Comment