VISAR ZHITI: LETËRSISË I MUNGONTE RRËFIMI NDJESISË
Nga:Elvin Luku
“Emri i trëndafilit” ne si lexues na kujton një roman të mrekullueshëm të Umberto Eco-s. Kemi parë që ju të vlerësoheni nga U. Eco. Pyetja ime është: Po ju, çfarë mbresash dhe mendimesh keni, jo thjesht për “Emrin e Trëndafilit”, por edhe për vetë “trëndafilin” e vyer, shkrimtarin dhe intelektualin e madh, elitar të Evropës, Umberto Eco?
Pra, paskeni të përbashkët edhe trëndafilat…
Atëherë vazhdojmë me termin intelektual dhe për “intelektualin e angazhuar”, që aq shumë flitet. Ju lutem, mendimin tuaj për këtë problem?
Ç’mund të thoni për angazhimin e intelektualit në politikë?
Ju folët për kujtesën historike, sa e rëndësishme është ajo për të ardhmen e një vendi?
Ju jeni ndër poetët, publicistët që keni vuajtur mbi supe torturat njerëzore të regjimit të egër të Enver Hoxhës. Megjithatë, në poezitë dhe artikujt tuaj, nuk sheh mllef dhe ndjenjë hakmarrjeje, as në hermetizmin tuaj krijues, por gjejmë sinqeritet, vërtetësi, argument, kuptohet dhe kundërshtim. Si arrini ta bëni këtë?
Sot ka censurë apo autocensurë?
VISAR ZHITI: LETËRSISË I MUNGONTE RRËFIMI NDJESISË
“Intelektuali, poeti, duhet të jenë të sinqertë dhe poezia duhet të jetë e vërtetë.”
Në
një kohë kur ende pas më shumë se dy dekadash në Shqipëri vijon debati
për persekutimin dhe persekutorët, për hapjen ose jo të dosjeve të tyre,
poeti dhe shkrimtari Visar Zhiti, përmes dy librave të tij më të fundit
“Rrugët e ferrit” dhe “Ferri i çarë”,
na rrëfen përvojën e tij dhe ndjesinë brenda hekurave në kohën e
diktaturës, me vokacion të ardhmen. Në këtë bisedë, Zhiti thotë se pa
kujtesën kolektive një shtet nuk mund të eci dot përpara. Poeti “që u
dënua se i këndoi trëndafilave”, na tregon se, të gjitha diktaturat
preken dhe cenohen nga sinqeriteti dhe e vërteta që sjellin poezia dhe
romanet.
Kjo
intervistë nisi “si rastësisht” duke folur për shkrimtarin dhe filozofin
bashkëkohës Umberto Eco, më pas kaloi në rolin e intelektualit në
Shqipëri si dhe gazetarinë e publicistikën e sotme, por gjithsesi ato na
zbulojnë njeriun Visar Zhiti.
Intervistoi: Elvin Luku
“Emri i trëndafilit” ne si lexues na kujton një roman të mrekullueshëm të Umberto Eco-s. Kemi parë që ju të vlerësoheni nga U. Eco. Pyetja ime është: Po ju, çfarë mbresash dhe mendimesh keni, jo thjesht për “Emrin e Trëndafilit”, por edhe për vetë “trëndafilin” e vyer, shkrimtarin dhe intelektualin e madh, elitar të Evropës, Umberto Eco?
Visar Zhiti: Ashtu
siç e thatë dhe ju, Umberto Eco është një personalitet italian ndër më
të mëdhenjtë në kulturën evropiane, me famë botërore. Eseist, historian,
semiotist, filozof, kritik arti, shkencëtar i komunikimit, shkrimtar
ndërkohë që e mposht me kulturën e vet këtë zeje. Të mposht me dije dhe
me taktikat sugjestionuese të krijimit, me të vërtetë maestro.
“Emri i Trëndafilit” është romani i tij i parë që e bëri të njohur, por
dhe romani i tij i fundit, sepse iu rikthye, e ripunoi dhe sapo është
botuar mbas 30 vjetësh në vendin e tij, por dhe në Shqipëri.
Po më
pyesni për të, por s’kam ç’them më shumë se një lexues. Emrin e tij e
kam dëgjuar pas viteve ’90, kur dola nga burgu. Fati më çoi të punoj në
Itali, kemi folur për të, kam lexuar, kam shkuar në qytetin e tij, në
universitetet ku jep leksione, por nuk e kam parë asnjëherë. Si çdo i
madh, ka adhuruesit e vet dhe kundërshtarët e vet ose nga ata që nuk
magjepsen prej tij, janë indiferentë ose dhe kundërshtarë. I çmojnë
kulturën, por nuk pajtohen me qëndrimet e tij apo dhe me veprën
shkrimtarore.
Të dal tek
pyetja juaj, ka bërë përshtypje parathënia e tij për një libri, botuar
së fundmi në Itali, me autorë të dalë nga burgjet nga vende të ndryshme
të botës, përgatitur nga PEN Club italian. Fjala hyrëse e Ecos në këtë
përmbledhje u botua në gazetat më të mëdha. Ai i bën një lloj
rivlerësimi qëndrimit të tij të dikurshëm për këta lloj autorësh, të
cilët, në një parathënie të bërë përpara dikur në një botim në Angli,
thoshte se janë të dënuar të pafajshëm. Tani e korrigjon mendimin e tij
dhe këmbëngul se ata janë autorë të fajshëm për diktaturat. Këtë e
argumenton me faktin se, nëse nuk do t’i këndoje diktaturës apo
diktatorit, pra, do të ishe mënjanës ndaj tyre e do të shkruaje për
tjetër gjë, qoftë dhe për trëndafilat, ishte faj. Më merr si shembull
mua, më citon duke kujtuar librin tim me poezi për të cilin jam dënuar,
“Rapsodia e jetës së trëndafilave”, dhe ndër të tjera thotë: “…poezia u shkakton frikë regjimeve autoritare e diktatoriale, edhe nëse flet, si në rastin e Zhitit, për trëndafilat…”
Pra, paskeni të përbashkët edhe trëndafilat…
Visar Zhiti: Trëndafilat
janë për të gjithë, edhe pse jo të gjithë janë për trëndafila. Më vjen
mirë kur një intelektual i madh arrin të ndjejë tjetrin edhe tej në
tjetër vend e në tjetër gjuhë, që nuk e njeh e s’janë takuar kurrë.
Është fat kur të mëdhenjtë janë të tillë se dinë të shohin më gjerë,
sintetizueshëm, opinionbërshëm. E çmoj shumë këtë konstatim sfidues të
tij, që autorët e burgjeve i zbulon të fajshëm për diktaturat e tyre. Jo
të gjithë e pranojnë kështu.
Së fundmi
do të shtoja për kërshëri se edhe Umberto Eco edhe unë jemi anëtarë të
PEN Clubit italian, kam patur rast të shkëmbej mesazhe. PEN-i, ju e
dini, është krijuar për të mbrojtur shkrimtarët që persekutohen në
vendet e tyre, kudo. S’e di a ka këtë rol në Shqipëri.
Atëherë vazhdojmë me termin intelektual dhe për “intelektualin e angazhuar”, që aq shumë flitet. Ju lutem, mendimin tuaj për këtë problem?
Visar Zhiti: Unë,
kur dëgjoj fjalën intelektual, nuk e shkëpus dot nga angazhimi. Pra,
nëse je intelektual, absolutisht je i interesuar për shoqërinë, për
vendin tënd, aktualitetin, historinë, çështjet, deri dhe për tjetrin si
individ. Interesi nuk mjafton, duhet të veprosh, të ndërhysh, të
mbështesësh, të kritikosh, të mos pajtohesh, të zgjidhësh, të mbrosh, të
bëhesh ndërgjegje. Intelektualët e vërtetë i kanë bërë dhe i bëjnë
këto. Ata që vetëm dinë, enciklopedikë të mbyllur në Kullën e Fildishtë,
siç thuhej, kur nuk janë socialë, të angazhuar, mënjanës, pakësojnë
shumë nga vetja e tyre, bëhen të harrueshëm, madje edhe të dëmshëm.
Angazhim
mund të jetë dhe vepra ashtu si dhe jeta e intelektualit. Ne shpesh herë
e keqkuptojmë fjalën angazhim, kujtojmë sikur do t’i shërbehet një
partie apo një lideri a thjesht do të jesh militant diku. Angazhim do të
thotë t’i shërbesh idealit, çështjes, vendit, kohës, të angazhohesh do
të thotë të plotësosh idealet, idetë dhe qëllimet e tua në dobi të të
gjithëve a të një shumice, qoftë dhe të njërit, kur ka të drejtë.
Po për figurën e intelektualit në Shqipërinë e sotme?
Visar Zhiti: Në
rastin shqiptar, gjendja, për sa i përket dijes intelektuale, mund të
themi se nuk kemi qenë dhe aq keq a mbase nuk jemi. Përsa i përket rolit
intelektual, rolit emancipues që kanë për detyrë ndaj shoqërisë ata që
quhen intelektualë, mund të themi se lë për të dëshiruar. Jemi vendi ku
është formuar dhe na ka mbetur intelektuali legal i shtetit të
diktaturës, i shquar i kompromisit, pa kurajën e duhur qytetare,
gjithmonë nga ana e më të fortit, si rrjedhojë e hipokritit të
mbijetesës, me ndërgjegje të pakët përgjegjësie dhe janë nëpërkëmbur të
kundërtit e tyre, janë braktisur, dënuar e zhdukur si kundërshtarë. Me
intelektualët shqiptarë ka ndodhur ajo që zakonisht zbërthehet nga
sociologët perëndimorë, që, përgjithësisht, në vendet diktatoriale,
intelektualët kanë qënë me diktaturën, sepse ajo u jepte mundësi të
bëheshin dikush, u zhdukte rivalët dhe u jepte famë. Dhe, diktaturat i
ndanin intelektualët në të tyre dhe në armiq dhe dihet se ç’bëhej me ta.
Në njërin kah ngjitje dhe në tjetrin zbritje. Mesi i mediokërve. Ka një
simetri diabolike, për këdo intelektual që ngrihej, një tjetër rroposej
dhe me ndihmesën e të parit.
Duke mos
lënë shembullin e intelektualit disident, kundërshtues, martir, sepse,
edhe kur ishin, ato zhdukeshin dhe përvoja e tyre heshtej – sot, kjo
përvojë e vyer, edhe pse duket sikur nuk ka gjetur vlerësimin dhe vendin
e duhur, është bërë parësore dhe gjithsesi ka përfaqësues e dishepuj.
Ç’mund të thoni për angazhimin e intelektualit në politikë?
Visar Zhiti: Politika
është arti i së mundurës, pra duhen dhe artistë të kësisojshëm.
Partitë, normalisht, janë të interesuara të kenë inteligjencën e tyre.
Produkti intelektual është i vendit, i shoqërisë, gjeneron ide, jep
kulturë e forcë dhe në qoftë se tek një parti gjejnë një interes që i
shërben të mirës së shoqërisë, është normale që intelektuali ta
mbështesë. Nuk duhet qenë kundërshtar për snobizëm a interesa vogëlake.
Në qoftë se partia në fuqi, qeveria e dalë prej saj, kërkon të realizojë
një program të mirë, me vlera për vendin, absolutisht që duhet të
angazhohesh. Intelektual është ai që ndikon në ndërgjegjen kolektive, në
përgjegjësitë, është pjesëmarrës në prosperitet, krijues i saj. Nëse
shteti vendos t’i bëjë gjërat për interesa pa interes për të gjithë, për
të tashmen dhe për të ardhmen, por ngushtësisht për vetveten, atëherë
duhet kundërshtuar. Çmoj shumë mendimin e lirë, guximin qytetar, që për
fat, tani nuk mungon. Politika nuk është monopol. Atdheu është po ai,
por kemi një popull ndryshe.
Librat
tuaj të fundit “Rrugët e ferrit” dhe “Ferri i çarë”, janë pritur shumë
mirë nga lexuesi. Cilat janë, sipas jush, disa nga shkaqet, lidhen me
angazhimin?
Visar Zhiti:Në
qoftë kështu, gëzohem. Shkaqet për këtë duhet t’i dijë lexuesi më mirë.
Unë mund të flas për arsyen a diçka të tillë që pse i shkruajta këta
libra. Është emocionale, gjakimi për të bërë letërsi, por dëshiroja të
isha dhe i angazhuar për të sjellë ndërkaq librat që i shërbejnë
kujtesës historike të të gjithëve, të sillja nga vuajtja njerëzore, duke
e parë atë, më shumë sesa fakt dhe datë, si ndjesi. Ndjenjat sjellin
mendimin dhe veprimin. Me dukej sikur mungonte kjo e vërtetë. Mund të
kemi rrëfyer për vuajtjen, por jo ndjesinë brenda saj. Desha jo vetëm të
vërtetën si ndjenjë, por dhe ndjenjën si të vërtetë.
Gjithsesi
desha që të ishin dhe romane me personazhe dhe ngjarje të vërteta me
qëllimin që, përveç të tjerash, të ndjejmë që ka një sy vëzhgues mbi
bëmat tona dhe që gjithkush është i denjë të hyjë në një vepër, romani
nuk është “zonë e ndaluar”, repart ushtarak, presidencë a ambasadë, por
ngjan me rrugët, sheshet, parqet, ku shkojnë të gjithë, me hotelet ku
bujtin, me tempujt ku rrëfehemi, ku dëgjojmë orakujt. Pra si të thuash,
ka romane që nuk kanë personazh kryesor fantazinë, por të vërtetën me
kredon që ne jemi të aftë të hymë në letërsi me çfardolloj jete dhe
duhet t’i përgjigjemi asaj. Sado të pasur qofshim, të kaluarën nuk e
blejmë dot, përsëris. Sado të varfër qofshim, ëndrrën e së ardhmes nuk
na i rrëmbejnë dot. Se ëndrra mund të mbetet dhe pa ne.
Ju folët për kujtesën historike, sa e rëndësishme është ajo për të ardhmen e një vendi?
Visar Zhiti: Kujtesa
historike është e domosdoshme për çdo popull, për çdo kulturë, është
vetë historia. Nuk ka të tashme pa kujtesë. Kudo, në çdo gjë, që nga më e
madhja e deri tek më e imta, te e zakonshmja, e dukshmja, e padukshmja,
universalja, etj, është kujtesa si një përvojë. Madje ka dhe kujtesë të
së ardhmes. Bibliotekat, shkenca, të gjitha, i takojnë jetës pa kohë,
të gjithkohshmes. Çasti në të cilin flasim menjëherë bëhet i shkuar.
Gjithçka është e ikshme, ikën. Dhe shqetësimi i madh i njerëzimit është
dhe mbetet të qendruarit, të qenurit si forma të përjetësisë, vetë
përjetësia si një mundësi. Në këtë kuptim, kujtesa është çelsi i kësaj
magjie jete, edhe parajetë dhe pasjetë. Kur ajo na vjen nëpërmjet artit,
është fat, fat i madh, se është edhe emocion estetik, që do të thotë
“të jesh bukur”, gjithmonë, sipas meje.
Ju jeni ndër poetët, publicistët që keni vuajtur mbi supe torturat njerëzore të regjimit të egër të Enver Hoxhës. Megjithatë, në poezitë dhe artikujt tuaj, nuk sheh mllef dhe ndjenjë hakmarrjeje, as në hermetizmin tuaj krijues, por gjejmë sinqeritet, vërtetësi, argument, kuptohet dhe kundërshtim. Si arrini ta bëni këtë?
Visar Zhiti: Unë
do të thosha se torturat nuk janë njerëzore, por çnjerëzore. Torturat
s’duhej të ishin për njeriun, sidomos nuk duhet të vinin nga njeriu.
Ç’t’ju them, poezia duhet t’i ketë të gjitha, pse jo, edhe mllef. Njeriu
i poezisë duhet të dijë të urrejë, në emër të dashurisë e jo të
dashurojë në emër të urrejtjes, kështu besoj, duhet të dijë të
indinjohet, që të shërbejë për të krijuar energji pozitive.
Poezia në
vetvete është dhe hakmarrje, jo banale, por artistike, e shenjtë
mundësisht. Të mos kesh aftësira indinjate, kundërshtimi, do të thotë të
jesh tolerues i së keqes. E rëndësishme është t’i përgjigjesh asaj dhe
ta kundërshtosh me mënyrën tënde, mundësisht të shenjtë, e them prapë,
pra qiellore, e padukshme në tokë. Pavarësisht se ndëshkimi, tokësor e
nëntoksor, vjen si rezultat i këtij beteje. Por jo çdo britmë është
kundërshtim, jo çdo thirrje është kundërshtim, madje jo çdo kundërshtim
është kundërshtim. Mund të kundërshtosh edhe urtë, dhe ky ndonjëherë
është më i forti dhe më seriozi. Në këtë kuptim, unë them se vuajta nuk
duhet ta bëjë më të keq njeriun, pavarësisht se ia bën më të keqe jetën.
Mendoj se ai që kupton më thellë botën, kupton më thellë të tjerët,
veten, dhe di se çfarë dhe si të kërkojë. Pse jo, edhe me poezi. Në këtë
kuptim, vuajtja njeriun e bën më të sinqertë e më të heshtur. Fillon
hermetizmi. Poezia, në një farë mënyrë, duhet të jetë sa më e zhveshur
dhe hermetike, jo në kuptimin e qartësisë, se ahtu nuk sjell rezultatin
që dëshiron. Poezia hermetike është tjetër gjë, nuk fsheh vetveten a
gjëndjen, por ka sensin e të paarritshmes si vegim. Intelektuali, poeti,
duhet të jetë i sinqertë dhe poezia duhet të jetë e vërtetë. Nëse këto
arrihen, është me fat ai poet.
Ndoshta ngaqë edhe vetë jam njeri i gazetarisë, më vjen të bëj pyetjen, ç’mendim keni për gazetarinë dhe publicistikën e sotme?
Visar Zhiti: Ka
arritje të shkëlqyera dhe profesionalizëm. Edhe shpërdorime të tyre,
edhe… por të pranojmë të mirën. Ndërkaq unë shoh një paradoks midis
gazetarit dhe gazetës së tij. Gazetarët janë shumë më të mirë se gazeta e
tyre. Liria ka bërë të shpërthejnë talente, sy vëzhgues, qendrime
kritike, zëra prijës, por…
Me gazetat ka pakënaqësira. Faqet e para duket sikur kërkojnë më shpesh, sforcueshëm, të bujshmen, skupin,
të jashtëzakonshmen, të padobishmen, të keqen, ngjalljen e
pakënaqësisë. Ndoshta kjo ndodh, sepse kështu shiten më shumë, nëse
interes është shitja e gazetës. Por ka dhe shitje të atyre që mbajnë atë
gazette, pronarët. Një sukses i tillë është i dëmshëm. Kur gazetat duan
të mbushen me krime, vrasje, hedhje nga ballkoni, etj, duket sikur i
bëhet apel a pyetje lexuesit të tyre: Po ti, kur do të bësh deliktin
tënd? Nëse krijohet kështu një klimë krimi, në të vërtetë ajo është më e
keqe se vetë krimi. Lenini thoshte: më jepni një gazetë dhe të shikoni
po nuk përmbysa një pushtet. Unë do të thosha: më jepni një gazetë të
ngre një popull. Shpirtërisht, moralisht…
Sot ka censurë apo autocensurë?
Visar Zhiti: Censurë
– jo. Gjithçka thuhet. Madje dhe me tepri. Autocensura është më e keqe
se censura për shkrimtarin, mendoj. Mënyrat për t’i thënë gjërat
gjenden. Shpesh herë janë të detyruar të jenë në shërbim të interesave
të një klani të caktuar, e kam fjalën për gazetarët. Megjithatë mendimin
e tyre mund ta përçojnë në forma të tjera. Nëse pengohet te një gazetë,
e thonë te tjetra. Këto janë privilegjet e lirisë. Shkrimtarët po, i
gëzojnë të plota, më mirë se kurrë. Artet në
përgjithësi. Pengesë duhet të jetë vetvetja tani. Por mungesa e kulturës
është autocensurë. Mungesa e moralit është censure për informimin mbi
të vërtetat.
Cili është mendimi juaj, si gazetar dhe publicist i vjetër, për debatin në median e shkruar dhe atë vizive?
Visar Zhiti: Eh,
s’kam ndonjë mendim të veçantë nga ai që thashë për gazetarët dhe
gazetat e tyre. Debati në vetvete është i domosdoshëm, nxjerr një
rezultante mendimi, opinioni, një të vërtetë, të duhurën, të dobishmen.
Por ka dhe debate që duan ta zhbëjnë pikërisht atë të vërtetë. Pra, ku
ka debat, ka edhe shpërdorim të tij deri në banalizim e shtrëmbërime e
zënka mes debatuesve. Humbet interesi deri në mërzi. Kjo ndodh edhe
sepse dhe jo shpesh zgjidhen specialistët, ata që dijnë për një temë a
çështje të caktuar. Ndjekësit e debatit kanë hasur dhe nga ata që nuk e
njohin problemin as mjaftueshëm e kanë patur guximin për të marrë pjesë.
Ka rutinë në debate, konservatorizëm mbytës, gallatë, arrihet të
dëgjosh të thuhet, p.sh., se “unë nuk e kam lexuar librin për të cilin
po flitet, por mendoj se ai është kështu e ashtu…” e kjo përsëritet në
forma të ndryshme për tematika të ndryshme. Ofensivë e eksibicionizmit, e
narcizëve të pandreqshëm me drejtues që duket se nuk kanë patur interes
të parë debatin. Por as unë nuk kam interes të flas për ta. Natyrisht
janë trajtuar dhe çështje të larta, me interes, kombëtar, etj, por pres
përfundime në lartësinë e këtyre interesave.
Edhe për traditë, do të desha t’ju pyes për librin a librat tuaj të ardhshëm?
Visar Zhiti:Vërtet
nuk e di. Dy librat e porsa botuar që përmendët ju, në njëfarë mënyre
kanë qënë dhe si një lloj gërryerje munduese, por e ngazëllyese
gjithsesi. Duhet t’i bëja patjetër. Tani jam në gjendjen e “pusit bosh”,
siç thoshte dhe e shpjegonte Hemingway. Më duhet të pres ujë të ri
jete. Ndonjëherë respektimi i boshatisjes është më i mirë sesa të
shkruarit keq. Do ta rimar ndonjë nga dosjet e mia. Por jo për traditë.
Comments
Post a Comment